Data publikacji: .    Data aktualizacji: 2023-10-31

Codzienne decyzje, nawet te z pozoru mało istotne wywierają olbrzymi wpływ na środowisko naturalne. Z drugiej strony dla współczesnych konsumentów liczy się wygoda i funkcjonalność. Nie ulega tym samym wątpliwości, że przy aktualnym wzroście rynku e-commerce, również pakowanie musi być nowoczesne, wydajne i ekologiczne. Czy można to połączyć?

Trendy obowiązujące na rynku współczesnych opakowań

Według badań przeprowadzonych przez Smithers w The Future of Packaging, światowy rynek opakowań będzie rósł do 2028 r. o prawie 3% rocznie, osiągając w ciągu dekady (od 2018 r.) wartość ponad 1,2 biliona USD. Dwa kluczowe zjawiska bezpośrednio wpływające na te wartości, zarówno po stronie klienta, jak i biznesu, to wzrost gospodarczo-demograficzny oraz zrównoważony rozwój. Z drugiej strony, w XXI wieku konsumenci wydają się coraz mniej lojalni wobec konkretnej marki. Generuje to olbrzymie zainteresowanie niestandardowymi rozwiązaniami w zakresie opakowań, które zgodne z celami zintegrowanego marketingu, mogą stanowić filar jej rozpoznawalności.


Troska o planetę coraz bardziej zauważalna

Ekologiczne opakowania powinny być wolne od plastiku, wykonane z materiałów przyjaznych dla środowiska naturalnego, co jednak nie stanowi jedynego wyznacznika. Już na etapie projektowania opakowania producenci muszą założyć, co się konkretnie z nim stanie po użyciu. Jak się bowiem okazuje, recykling surowców nie jest jedynym wyjściem. Sami konsumenci nadają opakowaniom drugie życie, czasami zupełnie spontanicznie przekształcając kartonowe pudełka na zabawki dla dzieci, albo schowki na domowe sprzęty i akcesoria.

Systemy wtórnego obiegu opakowań dla e-sklepów

Według statystyk, w 2020 roku na całym świecie wysłano ponad 131 miliardów paczek. Większość opakowań z tych przesyłek trafiła od razu na śmietnik i tylko niewielka część została poddana recyklingowi. Na zgliszczach tak niewyobrażalnego marnotrawstwa narodził się koncept ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku. Największy operator logistyczny w Polsce wprowadził w 2022 r. system wtórnego obiegu opakowań dla e-sklepów, którego celem jest nawet kilkukrotnie ograniczenie liczby wyrzucanych kartonów. Póki co, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy to szlachetne przedsięwzięcie zakończy się sukcesem. Zgodnie z pierwotnym założeniem opakowania miały być używane w cyklu co najmniej dziesięciokrotnym. Na razie jednak kończą swój rynkowy obieg zaledwie po jednym użyciu. Pudełka okazały się tak funkcjonalne i trwałe, że konsumenci zostawiają je w domu “na wszelki wypadek”. Jakie mamy zatem alternatywy?

Opakowania e-commerce, które zyskują na popularności

Rynek e-commerce rozwija się dziś w niezwykle szybkim tempie. Jednym z najsilniejszych impulsów była oczywiście pandemia. Większość konsumentów na stałe zmieniła wówczas swoje oczekiwania i przyzwyczajenia zakupowe. Nic zatem dziwnego, że wielu przedsiębiorców zastanawia się, jakie opakowania stosować, aby sprostać oczekiwaniom klientów.

 

Nie ma wątpliwości co do tego, że w przypadku sprzedaży internetowej opakowania odgrywają rolę “podwójnego agenta”. Ich podstawowe zadanie to oczywiście ochrona produktów wysyłanych do klientów. Z drugiej strony, pudełka coraz częściej stają się nośnikiem reklamy, a dobrej jakości opakowania e-commerce z nadrukiem to względnie tani, a jednocześnie efektowny sposób na budowanie trwałej relacji z klientem. Na rynku wyróżniają się opakowania niestandardowe, a jednocześnie wytrzymałe i funkcjonalne. Takie, które można poddać recyklingowi lub wykorzystać w inny dowolny sposób.

 

W firmach, w których codziennie nadaje się po kilkaset, albo kilka tysięcy paczek, szczególnie istotny jest czas, w którym można zapakować przesyłkę. Do pełnej optymalizacji tego procesu, przydatne będą automatyczne kartony zwrotne z paskiem klejącym, które stanowią również bardzo praktyczne rozwiązanie, również po stronie klienta. Innym ciekawym rozwiązaniem są koperty rozszerzane produkowane z białego papieru kraft lub ekologicznego papieru brązowego. Samoklejący pasek ułatwia i przyspiesza zaklejanie koperty, a tym samym skraca czas pakowania. Koperty rozszerzane pomieszczą większe zamówienia o większych rozmiarach bez konieczności wysyłania ich w formie, droższej zazwyczaj, paczki.

 

Równie chętnie przedsiębiorcy sięgają po papier pakowy Zipak, traktując go jako uniwersalny rodzaj materiału do pakowania przesyłek, który nadaje się zarówno do mniejszych zamówień, jak i do dużych paczek o niestandardowych kształtach. W wielu branżach idealnie sprawdza się papier nacinany o strukturze plastra miodu, który zabezpiecza przedmioty ze skutecznością folii bąbelkowej, ale jest od niej nieporównywalnie bardziej ekologiczny. To także bardzo efektowny sposób pakowania produktów handmade, premium, a nawet prezentów.

Zrównoważony rozwój e-commerce to kompromis

Nie ulega wątpliwości, że rynek opakowań rozwija się niezwykle dynamicznie, a wszelkie nowe trendy są kształtowane przez zrównoważony rozwój firm i społeczną odpowiedzialność biznesu. Konieczność znalezienia kompromisu między zaspokajaniem potrzeb konsumentów a utrzymaniem równowagi w środowisku jest w tej branży szczególnie ważna. Czy to się może udać? Wszystko na to wskazuje, ponieważ 33% konsumentów wybiera marki, które w ich opinii prowadzą działalność neutralna klimatycznie.