Starzenie się jest nieodłącznym elementem życia. Zarówno życia człowieka, jak i życia produktu. Towary, które nie są poprawiane lub udoskonalane, po pewnym czasie nie będą w stanie spełniać stawianych im wymagań (niestety, ta sama prawidłowość dotyczy i ludzi, których jednak ulepszać czy też odświeżać jest bardzo trudno). Pole potencjalnych innowacji jest bardzo szerokie. Rozciąga się od wynalezienia lub stworzenia nowych produktów, przez opracowanie i wprowadzenie nowych procedur i technik, aż do zdobycia nowych rynków i obszarów zastosowań.


Aktualnym przykładem nowego obszaru zastosowania na rynku opakowaniowym jest aluminiowa nakrętka, która zapoczątkowała nowy trend w segmencie win. Do tej pory stosowano ją raczej jako zamknięcie zwykłych win stołowych i butelek o małej pojemności, teraz coraz częściej zamyka się nią nawet butelki z winami wysokiej klasy, gdyż nie ma nic gorszego dla smakosza win, niż wylanie choćby kilku kropli szlachetnego płynu skażonego smakiem korka.
Przy stosowaniu smakowo neutralnej aluminiowej nakrętki nic takiego się nie zdarza.
Ten przykład oraz kolejne potwierdzają, że w ostatnich dziesięcioleciach aluminium nadało rynkowi opakowań nową twarz. A jego potencjał wcale nie został jeszcze wyczerpany. Wielowarstwowy karton z powłoką aluminiową z biegiem lat rozpowszechnił się jako opakowania na różne artykuły spożywcze.

Aluminiowa puszka na napoje

Aluminiowa butelka zadomawia się w Europie. Puszka na napoje od czasu jej wprowadzenia przeszła liczne fazy rozwojowe. Zaliczyć można do nich wprowadzone w latach 80. wieczko typu stay-on-tab, które wyparło tzw. ring-pull oraz puszkę ze "ściągniętymi ramionami". Ten ostatni trend sprawił, że stała się ona smuklejsza i bardziej efektowna. Pod koniec lat 90. na rynek europejski trafiły wreszcie wieczka LOE (Large Opening Ends) z dużym otworem do picia. Dzisiaj są one standardem w większości krajów europejskich - kolorowo lakierowane, zadrukowywane i tłoczone.
Oprócz puszek o klasycznych, cylindrycznych kształtach na regałach supermarketów można znaleźć także warianty tłoczone i modelowane. Dzięki tłoczeniu można wyeksponować na powierzchni puszki trójwymiarowe elementy: logo lub hasła reklamowe.
Powierzchnie o takiej fakturze dostarczają konsumentowi nowych wrażeń dotykowych.
Spektrum napojów rozlewanych do puszek obejmuje obecnie piwo, koktajle alkoholowe, lemoniady, mrożone herbaty, drinki energetyczne i odżywcze oraz kofeinowe napoje orzeźwiające. Produkty te, zgodnie z tendencją do małych opakowań, są sprzedawane również w pojemnikach 25 i 15 cl.
Butelki i tuby
W innych częściach świata aluminiowa butelka już od dawna ma stabilną pozycję na rynku i to wcale nie w segmentach niszowych. W Japonii oferuje się w niej piwo, napoje bezalkoholowe i soki owocowe. Jest tam ceniona nie tylko ze względu na atrakcyjny design, lecz także dlatego, iż można ją ponownie zamknąć. Jednak aluminiowa butelka zadomawia się także w Europie: na przykład w segmencie wódek premium. Producent wódki Danish Distillers oferuje swoją "Danzka Vodka" także w niekonwencjonalnej i niepowtarzalnej butelce z aluminium. Szlachetny destylat można nabyć nie tylko w bezcłowych sklepach na lotniskach, lecz coraz częściej także w specjalistycznych sklepach ze spirytualiami. Innowacyjny design prezentują poza tym coraz częściej aluminiowe tuby. Markowe firmy przykładają dużą wagę do efektów wizualnych, które mają znaczną moc przyciągania uwagi klienta. W związku z tym dostępne są obecnie nie tylko tuby okrągłe, lecz także wielościenne. W standardowej procedurze wyciskania tuby są najpierw wytwarzane w formie okrągłej, a następnie przed napełnieniem za pomocą specjalnej matrycy nadaje się im kształt wielościanu. Nowatorski wygląd takiej tuby sprawia, że idealnie nadaje się ona na rzucające się w oczy opakowanie dla nowych produktów.


Opakowania wielowarstwowe

Wielowarstwowy karton z powłoką aluminiową, zaprojektowany pierwotnie do długiego przechowywania mleka bez chłodzenia, z biegiem lat rozpowszechnił się jako opakowania na różne artykuły spożywcze. Obecnie wielowarstwowe kartony pełnią także funkcję opakowań odpornych na wilgoć i wysokie temperatury dla produktów, które w celu wydłużenia okresu przechowywania poddawane są sterylizacji. Paleta produktów rozlewanych do wielowarstwowych kartonów obejmuje soki owocowe i warzywne, desery i jogurty, zupy, potrawy gotowe i karmę dla zwierząt, która wcześniej często oferowana była w pojemnikach szklanych lub w puszkach z białej blachy.
W kartonie sprzedawane są również wysokiej jakości wina. Korzyści dla koncernów spożywczych, dystrybutorów i konsumentów są różnorodne. Karton wielowarstwowy jako innowacyjne opakowanie o wyglądzie silnie pobudzającym do kupna zapewnia odróżnienie od produktów konkurencji. Laserowa perforacja umożliwia konsumentowi bezproblemowe otwieranie bez użycia narzędzi pomocniczych. Nie istnieje ryzyko stłuczenia, jak w przypadku szkła, brak ostrych krawędzi. Opakowania te są bardzo lekkie, efektywnie wykorzystują przestrzeń, nie zajmują wiele miejsca i można je wygodnie układać jedno na drugim.
Nowa generacja folii wielowarstwowych

Na rynku dostępna jest dziś nowa generacja folii wielowarstwowych, które stanowią tworzywo znacznie stabilniejsze i bardziej elastyczne, co optymalizuje możliwości formowania wgłębnego. Dzięki temu możliwe jest pakowanie tabletek i kapsułek w blistry o wyraźnie mniejszych wypustkach przy nie zmienionej głębokości - a tym samym zmniejszenie opakowania lub zwiększenie jego zawartości. Dla użytkownika oznacza to mniejsze zużycie materiału opakowaniowego oraz mniejsze koszty materiałowe i logistyczne. Nowa generacja folii obniża poza tym czas produkcji na etapie laminowania. Dodatkowo równolegle do produkcji przeprowadzana jest kontrola jakoćci. Dzięki skróconemu czasowi produkcji klienci zyskują znacznie większą elastyczność.
Wszechobecna aluminiowa folia spożywcza

Również dobra stara aluminiowa folia spożywcza wciąż zaskakuje nowościami. Obecnie w sprzedaży znajdują się dwuwarstwowe folie z aluminium i białej nieprzyczepnej powłoki. Wewnętrzna warstwa sprawia, że folia jest jeszcze bardziej odporna na rozdarcie, przekłucie i działanie kwasów - poza tym zapobiega przywieraniu.
Kolejnym produktem rodziny folii aluminiowych są folie do pieczenia z nieprzyczepną powłoką, które łączą właściwości papieru do pieczenia z zaletami folii aluminiowej w zakresie formowalności. Produkt ten łatwo dopasowuje się do każdej formy do pieczenia i bezproblemowo odrywa się od pieczonej zawartości bez konieczności natłuszczania.
Nowoczesne aluminiowe folie do pieczenia jeszcze bardziej upraszczają i przyspieszają pieczenie lub grillowanie.
Dzięki powleczonej na czarno zewnętrznej stronie folii wysoka temperatura piekarnika jest efektywniej wykorzystywana, przez co skraca się czas pieczenia. Pozwala to zaoszczędzić energię i eliminuje uciążliwe czyszczenie naczyń stosowanych do pieczenia.
Packaging Polska nr 01/2005 Folie do pieczenia łączą właściwości papieru do pieczenia z zaletami folii aluminiowej w zakresie formowalności.
Źródło: ''