Ochrona prawna nazw i produktów
W czasach nasilającej się konkurencji, globalizacji rynku, spektakularnych fuzji, zaskakujących przejęć i ponadkontynentalnych mega-aliansów zmiany nazw firm są zjawiskiem coraz bardziej powszednim.
Proces ten jest zrozumiały o tyle, że firmy pragnące konkurować na wielu rynkach muszą sprostać pewnym warunkom, jakie narzuca im światowa ekonomia - a w szczególności absolutna konieczność jednorodnego postrzegania ich wizerunku w wielu krajach jednocześnie. Niezbędna okazuje się więc potrzeba znalezienia uniwersalnej nazwy, która odpowiadałoby nie tylko gustom i przyzwyczajeniom klientów w krajach docelowych, spełniałaby określone warunki kulturowe, lecz również nie kolidowałaby z prawem handlowym tych krajów.
Nazewnictwo firm i ich ochrona prawna jest w Polsce zjawiskiem stosunkowo nowym, poddanym ciągłym przeobrażeniom wynikającym z liberalizacji gospodarki i ze stopniowego dostosowywania naszego prawa handlowego do unijnych standardów. Z jednej strony wiele firm zmuszonych zostało niedawno do rezygnacji z dotychczasowej nazwy wskutek rozstrzygnięć własnościowych, w myśl Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Ustawy o znakach towarowych, z drugiej strony ostatnia faza negocjacji z Unią europejską wymogła na Polsce przyjęcie ustawy o własności przemysłowej, która nakłada na Urzędzie Patentowym obowiązek rejstracji podmiotów gospodarczych charakteryzujących się własną, niepowtarzalną nazwą. Ustawa ta ma służyć niedopuszczeniu do powstawania firm o takich samych lub podobnych nazwach, innymi słowy zagwarantować firmom ochronę ich integraloności i reputacji.
Straty jakie firmy o ugruntowanej pozycji w określonej branży ponoszą z tytułu naruszenia ich nazwy i wizerunku są często olbrzymie aczkolwiek nierzadko trudne do precyzyjnego oszacowania. Można śmiało postawić tezę, że wśród naszych menedżerów świadomość reguł rządzących ekonomią, w tym ryzyka jakie niesie ze sobą utrata integralności marki, stale wzrasta. Najlepiej świadczy o tym coraz większa liczba rejstrowanych znaków towarowych. W samym ubiegłym roku było ich ponad 30 tysięcy, czyli dziesięć razy więcej w porównaniu do lat osiemdziesiątych. Formalności związane a zarejstrowaniem nazwy przyszłego podmiotu gospodarczego nie są skomplikowane. Nad całością dba Urząd Patentowy, który sprawdza możliwość legalizacji nazwy potencjalnej firmy. Odpowiedź pozytywna warunkuje wpis do właściwego rejestru przedsiębiorstwa dokonywany na dziesięć lat z możliwością jego przedłużenia o dalsze dziesięć. Uzyskana w ten sposób ochrona prawna nazwy jest, jak do tej pory, bodaj najskuteczniejszym narzędziem w walce przeciwko nieuczciwej konkurencji i w wyeliminowaniu sytuacji, kiedy dwie lub więcej nazwy będą kolidowały ze sobą.
Zmieniając nazwę lub nadając rodzącej się firmie nową nazwę warto - przed zgłoszeniem jej do Urzędu Patentowego - zlecić wyspecjalizowanym agencjom konsultingowym Corporate Identity przeprowadzenie gruntownych badań i analiz. Agencje te profesjonalnie tworzą i opracowują kompleksowy system tożsamości firm odpowiadający zarówno ich pozycji rynkowej, strategii, aspiracjom i filozofii. Rzetelność i profesjonalizm takich opracowań jest gwarantem adekwatnego postrzegania firmy w otoczeniu oraz jej przyszłego sukcesu.
Nazewnictwo firm i ich ochrona prawna jest w Polsce zjawiskiem stosunkowo nowym, poddanym ciągłym przeobrażeniom wynikającym z liberalizacji gospodarki i ze stopniowego dostosowywania naszego prawa handlowego do unijnych standardów. Z jednej strony wiele firm zmuszonych zostało niedawno do rezygnacji z dotychczasowej nazwy wskutek rozstrzygnięć własnościowych, w myśl Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Ustawy o znakach towarowych, z drugiej strony ostatnia faza negocjacji z Unią europejską wymogła na Polsce przyjęcie ustawy o własności przemysłowej, która nakłada na Urzędzie Patentowym obowiązek rejstracji podmiotów gospodarczych charakteryzujących się własną, niepowtarzalną nazwą. Ustawa ta ma służyć niedopuszczeniu do powstawania firm o takich samych lub podobnych nazwach, innymi słowy zagwarantować firmom ochronę ich integraloności i reputacji.
Straty jakie firmy o ugruntowanej pozycji w określonej branży ponoszą z tytułu naruszenia ich nazwy i wizerunku są często olbrzymie aczkolwiek nierzadko trudne do precyzyjnego oszacowania. Można śmiało postawić tezę, że wśród naszych menedżerów świadomość reguł rządzących ekonomią, w tym ryzyka jakie niesie ze sobą utrata integralności marki, stale wzrasta. Najlepiej świadczy o tym coraz większa liczba rejstrowanych znaków towarowych. W samym ubiegłym roku było ich ponad 30 tysięcy, czyli dziesięć razy więcej w porównaniu do lat osiemdziesiątych. Formalności związane a zarejstrowaniem nazwy przyszłego podmiotu gospodarczego nie są skomplikowane. Nad całością dba Urząd Patentowy, który sprawdza możliwość legalizacji nazwy potencjalnej firmy. Odpowiedź pozytywna warunkuje wpis do właściwego rejestru przedsiębiorstwa dokonywany na dziesięć lat z możliwością jego przedłużenia o dalsze dziesięć. Uzyskana w ten sposób ochrona prawna nazwy jest, jak do tej pory, bodaj najskuteczniejszym narzędziem w walce przeciwko nieuczciwej konkurencji i w wyeliminowaniu sytuacji, kiedy dwie lub więcej nazwy będą kolidowały ze sobą.
Zmieniając nazwę lub nadając rodzącej się firmie nową nazwę warto - przed zgłoszeniem jej do Urzędu Patentowego - zlecić wyspecjalizowanym agencjom konsultingowym Corporate Identity przeprowadzenie gruntownych badań i analiz. Agencje te profesjonalnie tworzą i opracowują kompleksowy system tożsamości firm odpowiadający zarówno ich pozycji rynkowej, strategii, aspiracjom i filozofii. Rzetelność i profesjonalizm takich opracowań jest gwarantem adekwatnego postrzegania firmy w otoczeniu oraz jej przyszłego sukcesu.