Ciągły rozwój branży e-commerce wpływa znacząco na rynek opakowań. Konsumenci coraz częściej kupują przez Internet, a ich średnia wieku rośnie. Zamawianie produktów bez konieczności wychodzenia z domu staje się nie tylko modne, ale i wygodne. Jak zmieniają się opakowania wysyłkowe e-commerce w Polsce? Jakie są potrzeby i najnowsze trendy? Tego dowiesz się z tego artykułu!

Wypełniacze opakowań

 

Rozmiar opakowania ma znaczenie

 

Jeszcze kilka lat temu popularną praktyką było zamawianie opakowań kartonowych w tysiącach sztuk i wysyłanie w ich różnego typu produktów z oferty sklepu internetowego. Dzisiaj firmy częściej kupują mniejsze liczby kartonów np. kilkadziesiąt lub kilkaset sztuk. Stawiają na różne rozmiary i kształty. Wynika to z oczekiwań konsumentów, którzy chcą żeby opakowanie było ładnie i estetycznie dopasowane do zamówionych produktów. Wrzucenie drobnych towarów do uniwersalnego, dużego kartonu wygląda na mniej profesjonalne, a marka może zostać oceniona jako niedbająca o detale. Drugim, istotnym czynnikiem mającym wpływ na to zjawisko, jest wyższy koszt wysyłki opakowania o większych rozmiarach. Dopasowanie rozmiaru pudełka do zawartości byłoby łatwiejsze, gdyby e-commerce oferował np. jeden produkt w stałym rozmiarze. Często jednak tak nie jest. Sklepy mają w swojej ofercie produkty o różnych kształtach i rozmiarach, a w dużych multi-brandach liczy się je w tysiącach sztuk. W związku z tym stosuje się powszechnie wypełniacze opakowań, które niwelują puste przestrzenie w paczce, stabilizują ją i poprawiają estetykę całego opakowania.

 

Estetyczne i jakościowe wypełniacze opakowań

 

Sklepy internetowe muszą zapewnić swoim produktom jak najbardziej bezpieczne opakowanie. Zawartość przesyłki nie może przecież zostać uszkodzona. Złe dopasowanie jakości i grubości kartonu oraz nieodpowiednie zabezpieczenie samych produktów może wiązać się nie tylko z dodatkowymi kosztami, ale także z pogorszeniem swojego wizerunku. Dlatego warto inwestować w solidne kartony oraz wypełniacze do paczek. W przypadku tych drugich, na rynku można kupić wiele ciekawych rodzajów. Wybór nie ogranicza się do folii bąbelkowej czy zmiętego szarego papieru, które oczywiście również są bardzo przydatne w wielu sytuacjach. Sklepy internetowe coraz częściej sięgają po ekologiczne wypełniacze do paczek. Należy do nich m.in. papierowy wypełniacz SizzlePak. Nadaje się doskonale do zabezpieczenia wrażliwych na uszkodzenia i cennych przedmiotów. Jest bardzo lekki, bezpyłowy i ma bardzo dobre właściwości amortyzujące. Jego dodatkowym walorem jest z pewnością estetyka. Może występować w wielu kolorach, co czyni go mniej eko, ale jednocześnie wygląda bardzo atrakcyjnie np. w wersji czarnej, różowej czy żółtej. E-commerce ma możliwość dopasowania koloru wypełniacza do pakowanego produktu lub do swojego key visual. Podobnie jest w przypadku wioliny dekoracyjnej. Dostępne w wielu kolorach długie i cienkie wiórki z drewna potrafią nadać paczce wyjątkowy charakter. Przy okazji doskonale wypełnią puste przestrzenie i zapobiegną obiciu się o siebie produktów, ich pęknięciu albo zarysowaniu. Ciekawą alternatywą jest eko skropak, czyli ekologiczny wypełniacz wytwarzany na bazie materiałów o pochodzeniu roślinnym. Klient zamawiając paczkę przez Internet zwykle pozbywa się takich elementów jak karton i wypełniacz. Warto więc zapewnić mu różne metody bezpiecznej utylizacji. W przypadku produktu jakim jest eko skropak, konsument może pozbyć się go poprzez wyrzucenie do toalety lub zlewu pod bieżącą wodę. Jest to bardzo wygodna metoda, a wypełniacz całkowicie się rozpuszcza. Nic nie stoi na przeszkodzie aby wypełniacze wykorzystywać także wielokrotnie. 

kartony

 

Zalety i wady SIOC 

 

SIOC, czyli z angielskiego ship in own container to metoda, która polega na pakowaniu przez producenta towarów od razu w pudełko wysyłkowe. Ma ona na celu zapobiegać konieczności pakowania produktów w dodatkowe warstwy i ograniczyć ilość odpadów. W wielu sytuacjach jednak ta metoda się nie sprawdza. Jeśli klient zamówi w sklepie internetowym kilka różnych produktów i tak trzeba będzie je zapakować w większy karton. W związku z tym, że rośnie zapotrzebowanie na kartony dobrze dopasowane do produktu, powstają także opakowania dedykowane do konkretnych towarów. 

Kartony wysyłkowe

Kartony i pudełka wysyłkowe - rodzaje 

 

Przyjrzyjmy się kilku wybranym typom opakowań, które są zaprojektowane tak, aby maksymalnie ułatwić sklepom internetowym wysyłkę. Pudełka wysyłkowe są bardziej odporne niż te, które stosuje się w sklepach stacjonarnych. Muszą być mniej wrażliwe na wibracje, wstrząsy, uszkodzenia mechaniczne czy zmienne warunki atmosferyczne. Bardzo popularne są kartony i pudełka wysyłkowe do paczkomatów. W sklepach można otrzymać opakowania kartonowe dedykowane konkretnym produktom np. kartoniki na kubek, pudełka na buty, felgi albo na komputery. Odpowiedniej jakości pudełko wysyłkowe może maksymalnie usprawnić pakowanie produktów. Dopasowany rozmiar sprawi, że użycie wypełniacza może zostać ograniczone do minimum. Ponadto, bardzo wygodną opcją dla e-commerce jest zakup kartonów o konstrukcji wykrojnikowej typu automatycznego. Dzięki takiemu rozwiązaniu, złożenie opakowania jest maksymalnie proste. Dodatkowo karton może być wyposażony w pasek z klejem, który sprawia, że użycie taśmy nie jest konieczne. Niektóre pudła kartonowe posiadają także na swojej wierzchniej stronie perforację, która pozwala na szybkie rozpakowanie zawartości przez adresata. Usprawnia to w pełni cały proces - od pakowania do rozpakowywania. 

Kopert wysyłkowe

E-commerce i unboxing 

 

Ładne i funkcjonalne opakowanie, w którego skład wchodzi wygodny do otwierania, bezpieczny karton, jakościowy wypełniacz, a może i również koperta z kodem zniżkowym albo podziękowaniami dla kupującego, stają się coraz częściej standardem. Powyżej wymienione elementy są stosowane zarówno przez sklepy stacjonarne, jak i sklepy internetowe. W przypadku tych drugich opakowanie odgrywa szczególną rolę ze względu na zjawisko unboxingu, czyli doświadczenia rozpakowywania. Jest to często nie tylko prywatne doświadczenie, ponieważ konsumenci chętnie dzielą się nim w swoich mediach społecznościowych. Dotyczy to zarówno influencerów, jak i osoby chcące zaprezentować otrzymany produkt przez znajomymi. Rozpakowywanie zamówionego produktu jest często porównywane z otrzymaniem prezentu. Powoduje to, że rola opakowania w branży e-commerce jest coraz większa. Dobór opakowania wpływa znacząco na reputację marki i jest zachętą do zakupów. Z tego względu do pakowania wykorzystuje się różnego typu pudełka ozdobne. Część firm stawia na minimalistyczne eko opakowania. Popularne są np. ozdobne pudełka karbowane w naturalnym kolorze brązowym albo pudełka karbowane z oknem, dzięki któremu można lepiej wyeksponować swój produkt. Do pakowania drobnych produktów wykorzystuje się koperty 3D, pudełka ozdobne poduszki albo opakowania typu doypack. Finalnie bardzo istotne jest to, żeby wyróżnić się spośród innych zarówno wartościowym produktem, jak i atrakcyjnym opakowaniem!

https://neopak.pl/