Jak informuje Stora Enso, karton z jej oferty - Cupforma Natura - znalazł właśnie zastosowanie przy stworzeniu proekologicznego opakowania na lody marki Carte d’Or. Firma Unilever – ich producent – wprowadziła je na rynek włoski. Stora Enso zaznacza, że karton wykorzystany w opakowaniu powstaje na bazie odnawialnych włókien (w związku z czym ma certyfikat PEFC) oraz posiada biodegradowalną powłokę barierową. Opakowanie po zużyciu może być dzięki temu poddane recyklingowi bądź kompostowaniu w dedykowanych, istniejących ciągach przemysłowych.

Opakowanie lodów Carte d’Or na bazie kartonu Cupforma Natura firmy Stora Enso

Według Stora Enso, korzyści środowiskowe związane z zastąpieniem tradycyjnie stosowanego opakowania plastikowego przez kartonowe, są oczywiste. Surowiec wykorzystany do produkcji Cupforma Natura pochodzi z monitorowanych i identyfikowalnych źródeł oraz z upraw prowadzonych zgodnie z polityką zrównoważonego rozwoju. Firma podaje, że opakowanie wykonane z tego kartonu jest o 23% lżejsze od wersji plastikowej, a jego wdrożenie oznacza dla Unilever znaczącą redukcję zużycia tworzyw sztucznych. Przy 11 mln opakowań wykorzystywanych przez nią w skali całego roku, ich kartonowa wersja pozwoli na obniżenie ilości zużywanego plastiku o 520 ton rocznie, co oznacza 10 ton tygodniowo. 

Dyrektor ds. marketingu w firmie Unilever, Giorgio Nicolai, mówi:

- Naszym celem jest działalność spełniająca założenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Podjęte ostatnio kroki zmierzają do tego, by do 2025 roku nasze opakowania uczynić dostosowanymi do ponownego użytkowania, odzyskiwalnymi i kompostowalnymi. Unilever podpisał również dwuletnią umowę o współpracy z organizacją WWF, która zakłada usuwanie odpadów plastikowych z plaż.

Opakowania na włoskie lody Carte d’Or są wytwarzane w zakładach Seda Italy w Neapolu. Wspomniana dwustronna powłoka barierowa, jaka cechuje wykorzystywany do ich produkcji karton Cupforma Natura, ma na celu ochronę zawartości w naturalnych dla niej warunkach mrozu i wilgoci.

O proekologiczności nowego opakowania decyduje też jego wieko, również wykonane na bazie Cupforma Natura. Jak podkreśla Stora Enso, tu istotne były m.in. parametry kartonu w kontekście jego zadrukowywania, a co za tym idzie – właściwego wyeksponowania marki. Wieko również jest wytwarzane w zakładach Seda International, przy wykorzystaniu specjalnej technologii, umożliwiającej nadanie mu odpowiedniego kształtu.

Jak podkreśla Armando Mariano, dyrektor ds. badań i rozwoju Seda International Packaging Group, celem wdrożonego przez Unilever projektu jest stworzenie zupełnie innego opakowania niż wcześniej wykorzystywane, plastikowe jego warianty. Wedłu założeń firmy ma ono być lżejsze i cechować się obniżoną zawartością tworzyw sztucznych oraz zwiększonym cyklem życia wykorzystywanych przy produkcji surowców. Jak dodaje Armando Mariano, zbiórka odpadów organicznych na terenie Włoch funkcjonuje bardzo sprawnie, więc wprowadzenie na rynek opakowań biodegradowalnych i kompostowalnych jest uzasadnione i wspierane przez tamtejszych konsumentów. 

Stora Enso produkuje karton Cupforma Natura już od 2011 roku. Obecnie jest on oferowany w kilku wariantach, w zależności od końcowego zastosowania. Z myślą o żywności typu fast food czy food-to-go jest on pokrywany jednostronnie powłoką polimerową. W przypadku zimnych napojów, zup czy – jak w przypadku Carte d’Or – lodów niezbędne jest naniesienie powłoki po obu stronach. Cupforma Natura znajduje się na międzynarodowej liście EDP (Environmental Product Declaration). Certyfikacja EDP oznacza, że dany produkt zawiera przejrzystą informację dotyczącą jego rzeczywistego wpływu na środowisko naturalne – w całym cyklu życia.

 

Dowiedz się więcej o Stora Enso

 

Źródło: Stora Enso