Żywiec Zdrój prezentuje wyniki badania „Polacy o segregacji śmieci”. Pokazują one, jakie mity dotyczące segregacji odpadów i recyklingu funkcjonują wśród Polaków. Ponad 90 procent Polaków deklaruje, że na co dzień segreguje odpady i posiada wiedzę na temat zasad segregacji. Wyniki badań przeprowadzonych przez Żywiec Zdrój wykazują jednak, że ponad 40 procent konsumentów nie wie, że plastik powinien trafiać zawsze do żółtego kosza, a ponadto prawie tyle samo Polaków nie segreguje odpadów, uważając, że mieszają się one potem w śmieciarce. Żywiec Zdrój wraz z zaangażowanymi w kampanie #dożółtegokosza gwiazdami, takimi, jak Joanna Krupa, Michał Piróg, Reni Jusis czy Ania Dereszowska edukują i obalają mity związane z recyklingiem.

Polacy o segregacji odpadów - poznaj wyniki badania


Czy Polacy faktycznie segregują odpady?

Badania przeprowadzone w ramach kampanii #dożółtegokosza, wykazują, że mimo deklaracji segregowania odpadów (90 proc. badanych), dla dużej części społeczeństwa problemem są oznaczenia pojemników na odpady. Ponad 40 proc. ankietowanych nie jest w stanie wskazać koloru żółtego, jako właściwego oznaczenia pojemnika na odpady plastikowe.

Polacy o segregacji odpadów - poznaj wyniki badania


37 proc. badanych nie widzi sensu segregacji odpadów, gdyż w ich przekonaniu, podczas odbioru śmieci są ponownie mieszane w śmieciarce.

Polacy o segregacji odpadów - poznaj wyniki badania


Aż 90 proc. badanych uważa, że plastikowe odpady są surowcem wtórnym, który można przetworzyć i ponownie wykorzystać, podczas gdy 37 proc. z nich podczas wyboru produktów w opakowaniach plastikowych nie zwraca uwagi na to, czy nadają się one do recyklingu.

Polacy o segregacji odpadów - poznaj wyniki badania

Polacy o segregacji odpadów - poznaj wyniki badania


Od segregacji i recyklingu do gospodarki o obiegu zamkniętym

Świadomy wybór opakowań plastikowych nadających się do ponownego przetworzenia, a w dalszej kolejności ich prawidłowa segregacja i recykling to klucz do zamknięcia obiegu plastiku, a tym samym zredukowania jego ilości w środowisku. Termin gospodarki o obiegu zamkniętym, który jest punktem wyjścia do zrozumienia zasadności i potrzeby segregacji plastiku, jest obcy dla prawie połowy Polaków (45 proc.). Edukacja w tym zakresie jest zatem podstawą – segregowanie oraz ponowne wykorzystywanie materiałów jest integralną częścią składową gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Polacy o segregacji odpadów - poznaj wyniki badania


Pomimo ciągłej potrzeby edukacji w zakresie recyklingu, konsumenci (65 proc.) wierzą, że zmiana codziennych, drobnych nawyków może przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego. To znakomita podstawa do tego, aby promować wiedzę i przekonywać konsumentów niewierzących w recykling, że segregowanie odpadów ma sens, a pozytywne zmiany zaczynają się od każdego z nas.

Żywiec Zdrój edukuje o segregacji i recyklingu plastiku

Żywiec Zdrój, wychodząc naprzeciw potrzebie edukacji konsumentów w temacie segregacji i recyklingu plastiku, prowadzi kampanię edukacyjną #dożółtegokosza. W jej ramach, we współpracy z jednym z najbardziej znanych youtuberów – Krzysztofem Gonciarzem, marka pokazuje jak w rzeczywistości wygląda gospodarka o obiegu zamkniętym: od momentu wrzucenia plastikowej butelki #dożółtegokosza, odbiór przez śmieciarkę, aż po proces recyklingu. 

W przygotowanym we współpracy z Żywiec Zdrój filmie, youtuber zabiera widzów w niezwykłą podróż śmieciarką i obala funkcjonujące w społeczeństwie mity dotyczące recyklingu. Gonciarz w przystępny i prosty sposób pokazuje, że różne frakcje odpadów nie mieszają się wewnątrz śmieciarki, jak błędnie uważa aż 37 proc. społeczeństwa – odpady segregowane przez nas w domu trafiają do oddzielnych komór w śmieciarce lub, jeżeli śmieciarka jest jednokomorowa, to odbierany jest tylko jeden rodzaj odpadów.

Polacy o segregacji odpadów - poznaj wyniki badania


W kolejnym etapie prawidłowo posegregowane butelki plastikowe, które są surowcem wtórnym, trafiają do recyklera, gdzie poddawane są procesom pozwalającym na przetworzenie ich na nowe butelki, jak np. butelka 5-litrowa rPET Żywiec Zdrój – pierwsza butelka w ofercie marki wyprodukowana w całości z plastiku z recyklingu.

Butelka Żywiec Zdrój 5L rPET

W Polsce prężnie działają wyspecjalizowane zakłady zajmujące się recyklingiem plastiku – jednym z nich jest PRT Radomsko, w którym to Gonciarz dokładnie sprawdził jak przetwarzana jest butelka, z której potem powstają nowe przedmioty codziennego użytku. Wyrzucanie butelek #dożółtegokosza to zatem szansa na nadanie im kolejnego życia i powrót w postaci mebla, zabawki czy ubrania.

 

Zobacz cały film

 

W kampanii, do której dołączają się liderzy opinii, marka edukuje i przypomina – plastik musi trafić do żółtego kosza. Tylko w ten sposób my, jako konsumenci, możemy zapewnić mu kolejne życie i przyczynić się do jego eliminacji z otoczenia. Do akcji zapraszają Joanna Krupa, Michał Piróg, Anna Dereszowska, Alan Andersz, Reni Jusis, Olga Frycz, Krzysztof Gonciarz, czy Klaudia Halejcio. Kampania „Wyrzucaj, jak chcesz, ale zawsze #dożółtegokosza” ma za zadanie obalić funkcjonujące w społeczeństwie mity o recyklingu oraz uświadomić, że zmiana nawet najmniejszych nawyków ma ogromne znaczenie dla środowiska.  

 

Dowiedz się więcej o kampanii

 

Metodologia

Badanie zostało zrealizowane przez ośrodek badawczy Kantar TNS w dniach 10-11 września 2019 r., techniką wywiadów telefonicznych wspieranych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 osób, powyżej 15 roku życia.

 

Źródło: Żywiec Zdrój