Polski rynek kosmetyków i związanych z nimi opakowań stabilnie rośnie: w 2005 roku jego dynamika wyniosła 3,1 proc., a w tym roku wzrośnie ona do 3,5 proc., wynika z raportu „Handel detaliczny artykułami nieżywnościowymi w Polsce 2006”, opracowanego przez firmę analityczną PMR.

Według szacunków PMR, w 2005 roku wartość polskiego rynku kosmetyków wyniosła 8,7 mld zł. Rynek wzrósł głównie dzięki lepszej sytuacji gospodarczej kraju oraz wzrostowi siły nabywczej Polaków. Według raportu, wartość przeciętnych miesięcznych wydatków jednej osoby na kosmetyki w Polsce wyniosła w 2005 roku około 28 zł, czyli trzy lub cztery razy mniej niż w krajach Europy Zachodniej. Według prognoz PMR, w 2006 roku wartość rynku kosmetyków wzrośnie o 3,5 proc. do około 9 mld zł. W 2007 roku dynamika rynku powinna wynieść 4-5 proc., zakładając zniesienie akcyzy na kosmetyki.

Opakowanie kosmetyku stanowi jego integralną część. Powinno być estetyczne, dostosowane do jakości i właściwości produktu, łatwe w użyciu i przyjazne dla środowiska (biodegradalne). Od typu zamknięcia opakowania zależy z kolei ilość zastosowanego w kosmetyku środka konserwującego (zabezpieczenie przed psuciem).

Produkt w słoiku jest często otwierany, dotykany palcami, a częstotliwość jego kontaktu ze skórą i powietrzem zwiększa ryzyko zakażenia bakteriami. Kosmetyk tak zapakowany powinien być dobrze zakonserwowany, wobec czego poziom środka bakteriobójczego musi być wyższy. Dobrym zabezpieczeniem są listki ze specjalnej folii, które chronią kosmetyk do czasu jego pierwszego użycia. Mimo tych zastrzeżeń, kremy w słoikach cieszą się powodzeniem wśród klientek i uznawane są za bardziej eleganckie.

Lepiej zabezpieczone zdają się być kosmetyki w opakowaniach z pompkami lub w tubach. Pompki dozują tylko małą porcję produktu i tylko ta jego część ma bezpośredni kontakt z powietrzem i bakteriami. Podobnie jest w przypadku tuby, zwłaszcza tej z zamknięciem „flip top”. Takie opakowanie spełnia prawie wszystkie oczekiwania producenta i użytkownika. Kosmetyk wygląda estetycznie, jest łatwy i wygodny w użyciu, jednocześnie odpowiednio zabezpieczony przed działaniem środowiska.

Źródło: www.rynekchemiigospodarczejikosmetykow.com.pl, Puls Biznesu
Źródło: ''