Laserowe znakowanie w przemyśle staje się standardem zarówno ze względu na walory estetyczne, jak i funkcjonalność tego rozwiązania oraz wymogi prawne. Tworzenie tego typu oznaczeń na produkcie staje się wizytówką producenta, która jednocześnie dostarcza wszystkich niezbędnych informacji dla kupujących. Warto więc sprawdzić, czym jest znakowanie laserowe oraz jakie ma zalety

Na czym polega znakowanie laserowe?

Trwałe znakowanie laserem wykorzystuje efekt skupienia wiązek światła  konkretny punkt zostaje w szczególny sposób poddany działaniu energii i mocy. W ten sposób osiągany jest zaplanowany efekt, czyli możliwość nagrzania obrabianego materiału tak, by doszło do jego kontrolowanego stopienia, a co za tym idzie  wygenerowania oczekiwanego kształtu, oznaczenia czy formatu. Mówiąc prościej, energia lasera umożliwia trwałą zmianę w zewnętrznej warstwie znakowanego produktu, co jest widoczne w postaci grawera, zmiany zabarwienia lub innej zmiany fizykochemicznej. Uzyskanie takiego efektu ułatwia pokrywanie zewnętrznej warstwy produktu specjalną warstwą farby, tlenku lub innego specjalistycznego środka, co zwiększa kontrastowość znakowania. W efekcie jest ono lepiej widoczne.

Za pomocą lasera na produkty nanosi się numery seryjne i katalogowe, daty produkcji, logo, informację o terminie ważności lub inne dane o towarze. Znakowanie laserowe jest szczególnie istotne w przypadku oryginalnych i ekskluzywnych produktów, ponieważ zmniejsza ryzyko ich podrobienia, a jednocześnie chroni prestiż danej marki.

Znakowanie laserowe w przemyśle

Laserowe oznaczanie produktów możliwe jest na wyjątkowo szerokiej grupie materiałów i tworzyw. To przede wszystkim popularne w kontekście obróbki czy sygnowania metale:

  • stal szlachetna,

  • aluminium,

  • miedź,

  • złoto,

  • srebro,

  • brąz,

  • tytan,

  • platyna.

Specyfika działania lasera umożliwia jednak również precyzyjne działanie na powierzchni tworzyw sztucznych. To z jednej strony materiały ABS czy MPP, a z drugiej poliwęglan czy poliamid. W sytuacji, gdy znakowanie laserowe obejmuje również branżę opakowań, np. folie oraz materiały laminowane, możliwości zastosowania urządzeń obejmują pełen sektor produkcyjny. Efektem jest wykorzystanie technologii znakowania laserem w każdej branży, która oparta jest na produkcji i uwzględnia opakowanie produktu (rozwiązanie to umożliwia etykietowanie czy nadanie numeracji poszczególnym produktom).

  • Lasery CO2, w zależności od długości wiązki światła laserowego, wykorzystywane są do znakowania papieru, szkła, drewna, PET, pokrytego farbą metalu, laminatów, a także skóry.

  • Laser Nd:YAG stosowany jest natomiast do oznaczania produktów wykonanych z metalu, ceramiki, tworzyw emaliowanych, odblaskowych oraz wspomnianych już tworzyw sztucznych.

Zastosowanie znakowania laserowego

Znakowanie laserowe może być wykorzystywane w znacznie szerszych dziedzinach gospodarki. Przemysł motoryzacyjny i lotniczy, chemiczny, kosmetyczny, spożywczy i napojów to przykładowe obszary, gdzie laser pełni rolę narzędzia służącego kodowaniu i znakowaniu wytwarzanych wyrobów. Wyjątkowo ważną dziedziną jest w tym aspekcie zastosowanie znakowania laserowego w medycynie.

Lasery to ważne narzędzie podczas oznaczania instrumentów medycznych i narzędzi chirurgicznych wielokrotnego użytku z punktu widzenia trwałości oznakowania. Naniesienie kodu DataMatrix z zakodowaną informacją o wyrobie gwarantuje pełną identyfikowalność produktu, nawet po wielokrotnych procesach sterylizacji i długoletnim stosowaniu. Są również wykorzystywane do znakowania implantów wykonanych z trwałych materiałów poliamidowych. To bardzo istotne, ponieważ działanie lasera jest nie tylko dokładne i wytrzymałe, ale przede wszystkim trwałe. - Nie bez znaczenia pozostaje również możliwość laserowego znakowania bezdotykowego, co znacznie podnosi bezpieczeństwo wykorzystywanych narzędzi i produktów medycznych. Możliwość uniknięcia bezpośredniego kontaktu z urządzeniem znakującym podnosi poziom higieny oraz pozwala uniknąć ich zanieczyszczenia - podkreśla specjalista z firmy Coleman. Dodaje, że dzięki temu znakowane elementy medyczne mogą być wykorzystywane w kontakcie z tkankami ludzkimi, bez obaw o zakażenia i ich bardzo groźne dla zdrowia, a nawet życia powikłania.

Kolejnym przykładem zastosowania znakowania laserowego jest przemysł farmaceutyczny i kosmetyczny. Jednym z urządzeń stosowanych w tych branżach jest laser Markem-Imaje SmartLase C.

Szybki i ekonomiczny laser Markem-Imaje SmartLase C

Laser znakujący Markem-Imaje SmartLase Cumożliwia wydajne i niezwykle szybkie nanoszenie zmiennych informacji jak data przydatności, nr serii, kod zmiany, czy unikalnych kodów promocyjnych wykorzystywanych w czasowych akcjach marketingowych, na wiele rodzajów opakowań. Rozwiązanie to dedykowane jest zwłaszcza branżom z sektora FMCG. Dlaczego? Ze względu na seryjną produkcję często w trybie 24/7, tu liczy się szybkość, niezawodność i estetyka znakowania, która dodatkowo wpływa pozytywnie na wizerunek marki. Obniżenie kosztów i wyeliminowanie chemii z procesu to kolejne powody sięgania po to właśnie rozwiązanie. SmartLase C, dzięki opatentowanej technologii tworzenia znaków, pozwala osiągnąć bardzo duże prędkości znakowania nie tracąc na jakości druku. Wykorzystując czcionki specjalne i uniwersalne, SmartLase - na bazie algorytmów umożliwiających rysowanie idealnych linii, krzywych oraz wyznaczania punktów, tworzy zaplanowany obraz z wyjątkową szybkością i wydajnością.

Jak pokazały analizy producenta, znakowanie może odbywać się na niespotykanym wcześniej poziomie 100 tys. produktów na godzinę. Jednocześnie nie wpływa to na utratę właściwości źródła laserowego, którego żywotność - w tym samych badaniach, jest o ok. 30 proc. większa niż dotychczasowych urządzeń. W branżach dóbr szybko rotujących FMCG takie rozwiązanie łączy jakość i efektywność działania - szczególnie w sytuacji, gdy model lasera umożliwia jednoczesne znakowanie i nacinanie elastycznych opakowań foliowych. Takie rozwiązanie nie tylko ogranicza koszty znakowania, ale jest również przyjazne dla środowiska naturalnego.

Jakie są zalety znakowania laserowego?

Do najważniejszych zalet znakowania laserowego można zaliczyć trwałość i odporność na ścieranie, wysokie temperatury, światło UV, czy środki chemiczne. Dzięki temu wykonane oznakowanie produktów jest trudne do usunięcia lub zniszczenia, np. podczas transportu. Ponadto technologia ta idealnie sprawdza się w przypadku większości materiałów oraz produktów o różnych kształtach i wielkości. Dodatkowo, jest ona czysta i przyjazna środowisku.

Wysoka rozdzielczość znakowania laserowego utrzymana jest zarówno podczas oznaczania produktów w postoju, jak i w ruchu, np. na taśmach produkcyjnych. Dzięki temu łatwo można oznaczyć identycznie całą partię produktów lub nadać im unikatowe dane, np. wspomniane wcześniej kody promocyjne - informuje specjalista z firmy Coleman. Co więcej, nanoszenie znakowania jest bezdotykowe, dzięki czemu pozwala uniknąć zniekształceń czy zabrudzeń produktów, np. tuszem. Nie do pominięcia jest też brak kosztów codziennej eksploatacji urządzenia i jego długa żywotność, co czyni rozwiązanie opłacalnym kosztowo. Znakowanie laserowe jest więc doskonałym rozwiązaniem dla firm poszukujących czystego, taniego oraz wydajnego sposobu na znakowanie swoich produktów.