Na rynku dostępny jest już od kilku lat. Jednak uzyskanie Deklaracji Zgodności dla materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością ( DOC) i tym samym spełnienie rygorystycznych przepisów Unii Europejskiej, sprawia, że całkowicie odnawialny i naturalny materiał opakowaniowy o nazwie Fibrepak może wywołać spore poruszenie w sektorze spożywczym i gastronomicznym. Dlaczego?

Produkowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Fibrepak wytwarzany jest z włókien celulozowych w procesie termoformowania mokrej pulpy. To naturalny materiał opakowaniowy, który po wdrożeniu Dobrych Praktyk Produkcyjnych (ang. Good Manufacturing Practices, GMP) i HACCP (ang. Hazard Analysis Critical Control Point - Systemu Analiz Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli) dla opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością, ma otrzymać Deklarację Zgodności (DOC).

 Zakład produkcyjny w Poznaniu uruchomił kilka linii produkcyjnych przeznaczonych do wytwarzania odnawialnych opakowań termoformowanych z biodegradowalnej masy Fibrepak, nadającej się do powtórnego przetworzenia

Przepisy UE dotyczące kontaktu opakowania z żywnością nakładają na przedsiębiorców obowiązek przedstawienia pisemnego zaświadczenia DOC dla niektórych rodzajów materiałów przeznaczonych do kontaktu z artykułami spożywczymi i pochodzących z recyklingu.

 

Fibrepak jest wytwarzany w Europe z naturalnych surowców, pozyskiwanych z lokalnych i zrównoważonych źródeł, posiadających certyfikat kontroli pochodzenia (FSC). W odróżnieniu od tradycyjnych opakowań z masy papierniczej, produkcja Fibrepak oparta jest na unikalnej technice próżniowej wraz z technologią utwardzania w formie (ang. Cure-In-The-Mould). W  procesie tym wykorzystuje się ciepło i ciśnienie do wyciskania i odparowywania płynu z włókien, pozostawiając całkowicie suchy produkt. W efekcie Fibrepak jest materiałem wysokiej jakości, nadającym się do recyklingu, cienkościennym i gładkim. Stanowi doskonałą alternatywę do zastosowania w sektorze spożywczym i gastronomicznym, dzięki kilku zaletom. To przede wszystkim wspomniana gładka powierzchnia, która zapobiega porysowaniu produktów przez opakowanie. Kolejna to możliwość poddawania go recyklingowi razem z papierem, co sprawia, że jest kompostowalny i biodegradowalny. Ponadto Fibrepak jest nietoksyczny, można go podgrzać w kuchence mikrofalowej, nie elektryzuje się i doskonale chroni przed wstrząsami w trakcie transportu. Możliwość naniesienia specjalnej powłoki chroni opakowanie przed niekorzystnym oddziaływaniem wilgoci. Nie ma też ryzyka zanieczyszczenia mikrocząsteczkami (brak pyłów). W przeciwieństwie do sztywnych opakowań z pianki z tworzywa sztucznego, Fibrepak pozwala również na znaczne oszczędności logistyczne dzięki możliwości układania opakowań w stosy.

 Fibrepak ma otrzymać Deklarację Zgodności (DOC) dla materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.

Fibrepak należy do portfolio firmy TEQ, specjalizującej się w produkcji opakowań termoformowanych. W zeszłym roku TEQ został przejęty przez Sonoco - światowego lidera, który zajął drugie miejsce w kategorii przemysłu opakowaniowego na prestiżowej liście 500 największych amerykańskich firm FORTUNE.

 

„Fibrepak został wprowadzony w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów w zakresie rozwiązań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Teraz, po uzyskaniu Deklaracji Zgodności, spodziewamy się, że Fibrepak zostanie jednym z najczęściej wykorzystywanych materiałów w branży spożywczej i gastronomicznej”- mówi Anne-Sophie Belamine, dyrektor  sprzedaży na Europę w TEQ.

 

„Pojawienie się termoformowalnego włókna dało nam doskonałą okazję do połączenia najnowszej technologii z naszym doświadczeniem. Celem jest dostarczenie wysokiej jakości opakowania na zamówienie dla wielu sektorów w branży spożywczej, w tym także do pakowania owoców i warzyw oraz dla gastronomii”.

 

Rozwiązania Fibrepak mogą być tworzone zgodnie z dokładnymi specyfikacjami klienta, spełniając jednocześnie standardy wydajności ISTA i TUV. Do popularnych form należą: muszle, tace i wkładki. „Gdy ważna jest wartość produktu i jakość opakowania - a preferowanym materiałem są włókna naturalne - odpowiedzią są nasze rozwiązania” - dodaje Anne-Sophie Belamine.