19 września br. na Malcie odbyło się uroczyste wręczenie nagród w konkursie European Carton Excellence Awards, organizowanym przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Kartonu (ECMA). Jego tegoroczna edycja okazała się sukcesem zarówno dla Stora Enso, jak i wielu jej klientów, którzy zdobyli trzy „Nagrody Specjalne” i cztery „Nagrody Złote”. W wyróżnionych pracach wykorzystali oni produkowane przez Stora Enso kartony: Ensocoat, Tambrite, CKB oraz Cupforma.

Sukces Stora Enso i jej klientów w konkursie European Carton Excellence Awards 2019

Podwójnym zwycięzcą zostało opakowanie na kosmetyki marki Swissgetal, wytwarzane na bazie kartonu Ensocoat 2S przez Omaks Packaging. Otrzymało ono „Złotą Nagrodę” przyznawaną przez jury, a także specjalną „Nagrodę Publiczności”. Według założeń twórców opakowania, jego prostota miała z jednej strony podkreślać wysoką białość kartonu Ensocoat, z drugiej pokazać rozbudowane wnętrze, zawierające komplet kosmetyków: ampułki, sprej w butelce i maseczki na twarz. Zaprojektowane w ten sposób pudełko jest praktyczne w użyciu, a kartonowa wkładka zastępuje plastikowe tacki i separatory.

Nagrodę „Chrońmy Planetę” otrzymał BalloonGrip – proekologiczny patyczek do balonów, bazujący na kartonie CKB i wyprodukowany przez Van Genechten Packaging. Projektanci zwracali tu szczególną uwagę na to, by materiał z którego został wykonany, był mocny i odporny na zginanie – to cechy istotne pod kątem używania go przez dzieci. BalloonGrip składa się z dwóch warstw CKB, laminowanych i wzbogaconych o specjalne wtłoczenie, wzmacniające uchwyt. Proekologiczność tego produktu to wynik zastąpienia plastiku kartonem, co czyni go w pełni odnawialnym. Możliwość natomiast naniesienia nadruku może być dodatkową atrakcyjną opcją przy promocjach sprzedażowych. 

Nagroda za wykorzystanie innowacyjnych materiałów – „Innovations Award Material” – trafiła do opakowania premium na lody marki Cuckoo, wykonanego z biodegradowalnego kartonu Cupforma Special Pro. Po konsumpcji można je poddać utylizacji wraz z odpadami organicznymi, które są przetwarzane w przemysłowych kompostowniach. W komunikacie konkursowym jurorzy napisali m.in.: „Opakowanie to może w pewien sposób zmienić reguły gry rynkowej. Jest ono bowiem wykonane z kartonu pokrytego miłą w dotyku biopowłoką a dzięki zastosowanym w produkcji materiałom jest w pełni kompostowalne”. 

Zwycięzcą „Złotej Nagrody” zostało Pic-a-Pac Variey Cube – opakowanie na płatki zbożowe firmy Nestlé, powstałe – na bazie kartonu Tambrite – dzięki Graphic Packaging International. Właścicielowi marki zależało tutaj na wyróżnieniu się na bardzo konkurencyjnym rynku tego typu produktów, poprawie funkcjonalności, wygodzie użytkowania oraz zwiększeniu proekologiczności opakowania, np. w kontekście jego odzysku. Projekt (w kształcie kostki) uwzględnia koncepcję tzw. „worka w pudełku”. Oznacza to, że płatki mogą być spożywane bez wyjmowania ich z opakowania – znajdujący się wewnątrz worek umożliwia wlanie napoju (np. mleka) do środka.

Kolejna „Złota Nagroda” przypadła w udziale opakowaniu kosmetycznemu marki Webecos. To luksusowe pudełko, wykonane w całości z kartonu Ensocoat 2S przez firmę Intergrafipak, mieści siedem różnych produktów oraz poświęcony im drukowany magazyn, stanowiąc zestaw promocyjny klasy premium. W tym przypadku głównym założeniem zleceniodawcy było uzyskanie opakowania naturalnego w wyglądzie i dotyku. Efekt ten został osiągnięty dzięki m.in. delikatnej powłoce lakierowej, naniesionej na karton.

Jeszcze innym wyróżnionym „Złotą Nagrodą” rozwiązaniem, wykonanym na bazie materiałów Stora Enso (tym razem kartonie Cupforma Natura 2Bio), było opakowanie na lody Carte d’Or marki Unilever. Wytwarzane przez firmę Seda Italy jest ono w pełni odnawialne i kompostowalne. W przypadku lodów Carte d’Or zastąpiło tradycyjny plastikowy pojemnik, dając – jak podkreśla firma – oszczędność rzędu 520 ton tworzyw sztucznych rocznie. Ponadto, opakowanie kartonowe jest o 23% lżejsze niż jego plastikowy odpowiednik, zaś zastosowane w nim wytłoczenie ma podkreślać naturalność znajdującego się wewnątrz produktu klasy premium.

 

Dowiedz się więcej o Stora Enso

 

Źródło: Stora Enso