Prawdopodobnie najbardziej interesującą, a zarazem najbardziej "interaktywną" technologią, która obecnie ma ogromny wpływ na świat opakowań i etykiet produktów jest RDID, czyli identyfikacja częstotliwości radiowej.

Istnieje wiele powodów, dla których ta technologia będzie miała istotny, dalekosiężny wpływ na producentów opakowań, dystrybutorów, detalistów i samych klientów.
Po pierwsze, technologia ta wykorzystuje zapotrzebowanie na etykiety zabezpieczające, które odstraszają złodziei sklepowych. Wielkie sieci hipermarketów, takich jak Wal-Mart wymagają od producentów sprzedawanych tam produktów, aby były one zabezpieczone odpowiednimi etykietami przed sprzedażą do sklepu.

W odpowiedzi na tą tendencję utworzono Konsorcjum Producentów Produktów Konsumenckich. Grupa ta, pod przewodnictwem takich producentów jak JOHNSON & JOHNSON czy EASTMAN KODAK i innych dużych producentów, ogłasza program tych producentów oraz chroni ich interesy, które nie zawsze idą w parze z interesami sprzedawców detalicznych.

Istnieje jednak wiele pól działania, a dbanie o bezpieczeństwo produktów i opakowań jest jedną z najważniejszych kwestii, z której pożytek mają obie strony. Wiele mogą też zyskać dystrybutorzy jak i sami konsumenci.

W tym miejscu należy skupić się na rozwoju standardów technicznych dotyczących pakowania, etykietowania oraz metkowania produktów.
Lecz obawy sprzedawców detalicznych są dużo większe niż samo odstraszanie złodziei. Można to wykonać przy pomocy dużych objętościowo przedmiotów z tworzywa sztucznego przyczepianych do wartościowych produktów lub też niewielkich etykiet przylepianych do opakowania mniejszych produktów.
Poza zachowaniem integralności produktu (pewności, czy produkt był używany, czy też nie) oraz odstraszaniem potencjalnych złodziei korzyści z nowych technologii, nad którymi pracują naukowcy dotyczą kontroli zapasów.
Do kontroli zapasów umieszczonych w magazynie mogą służyć dane produktu, które przekazywane są w momencie zakupu.

Technologia RFID jest dużo bardziej skomplikowana i posiada wiele więcej możliwości niż zwykłe włączenie brzęczyka, gdy etykieta zabezpieczająca znajdująca się na produkcie zbliży się do wyjścia. Technologia identyfikacji częstotliwości radiowej umożliwia transmisję setek informacji, takich jak cena detaliczna, koszt, numer serii produkcyjnej, data dostarczenia do magazynu, identyfikator lokalnego dystrybutora i wiele innych.
Firmy zajmujące się badaniem rynku korzystają z tych podstawowych informacji, aby zindywidualizować zakupy oraz określić tendencje na rynku.
Łączą one informacje o produkcie z danymi osób płacących za zakupy kartami kredytowymi, kartami debetowymi. Opracowują one także wydajniejsze usługi marketingowe.

Technologia RFID pojawia się w opakowaniach, etykietach jak i w samych produktach. Kilka różnych korporacji prowadzi działy rozwojowe rzeczywistych składników przekazujących informacje, podczas gdy inne opracowują konstrukcję i oprogramowanie, które jest częścią całego systemu.

Niektóre firmy pracują nad technologią opartą na napylaniu anteny na podłożu będącym zwykłym papierem, dodaniu układu elektronicznego nie większego niż ziarnko piasku i przekazywania ponad stu znaków informacji.
Pomimo, że technologia ta jest już dostępna, jej cena zniechęca producentów przed powszechnym stosowaniem tej metody.

Należy oczekiwać, że technologia RFID i wszystkie podobne technologie będą postępowały tą drogą i tak jak opisane przykłady, zrobią wiele dobrego zarówno dla producenta, sprzedawcy oraz kupującego produkt, który znajduje się w opakowaniu.