Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej
W bieżącym roku podczas kampanii do 93 współpracujących z Fundacją RECAL punktów skupu trafiło 506 ton aluminiowych puszek po napojach. Łącznie podczas wszystkich dotychczasowych edycji do punktów skupu trafiło 2.656 ton alu-puszek.

Ponadto odzyskując aluminium ze złomu oszczędzamy 95% energii potrzebnej na wyprodukowanie aluminium z rudy. Kolejna korzyść dla środowiska to zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza o 95% oraz wody o 97% w porównaniu z produkcją aluminium pierwotnego. Korzyści ekonomiczne to około 4 zł za każdy kilogram puszek, które trafiają do kieszeni zbieracza oraz o 60% niższe koszty produkcji aluminium wtórnego w stosunku do pierwotnego.
Podczas wakacji Fundacja RECAL organizuje „Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej”. W bieżącym roku kampanie realizowane były w pięciu regionach atrakcyjnych turystycznie. Należały do nich: wybrzeże Bałtyku (Kampania „Czyste Plaże”); Beskidy (Kampania „Czyste Góry”); Mazury (Kampania „Czyste Mazury”); Bieszczady (Kampania „Czyste Bieszczady”) oraz Sudety (Kampania „Czyste Sudety”). Okres lata to doskonały moment intensyfikacji działań edukacyjnych skierowanych zarówno do dzieci i młodzieży, jak i do dorosłych. Puszka po napojach, będąca bardzo popularnym opakowaniem do napojów – zwłaszcza w okresie lata – stanowi istotny element prowadzonych działań edukacyjnych. Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej są współfinansowane w 53,25% ze środków Unii Europejskiej oraz w 31,32% ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Pozostałą część (15,43%) finansuje Fundacja RECAL i lokalne samorządy terytorialne.
Najważniejsze cele kampanii:
- Edukacja recyklingowa na kilku płaszczyznach, a w szczególności wyrabianie nawyku segregacji odpadów.
- Promocja zbiórki selektywnej, odzysku i recyklingu puszek aluminiowych i innych surowców wtórnych.
- Poprawa czystości regionów turystycznych.
- Odciążenie składowisk odpadów gmin nadmorskich poprzez intensyfikację zbiórki i segregacji surowców wtórnych.
- Promocja gmin i podmiotów dbających o środowisko i swój wizerunek ekologiczny.
Kampanie wakacyjne skierowane były do:
- dzieci i młodzieży (w tym kolonie letnie i obozy),
- turystów,
- lokalnej społeczności,
- punktów skupu surowców wtórnych,
- samorządów lokalnych,
- organizacji pozarządowych,
- mediów.
Docelową grupą, do której skierowana była oferta warsztatów były dzieci i młodzież w wieku od 8 do 17 lat, przebywające na wakacjach w zorganizowanych grupach i korzystające z kempingów oraz pól namiotowych (np. kolonie i obozy letnie). Grupa ta to szczególnie ważny adresat kampanii, ponieważ nawyk segregacji odpadów należy wyrabiać już od dzieciństwa. Udział dzieci w kampaniach pozwala ponadto ten nawyk utrwalać, gdyż uzupełnieniem zajęć warsztatowych była zbiórka pustych puszek po napojach na plażach, w parkach, itp.
Podstawową formą edukacji dzieci i młodzieży były warsztaty edukacyjne prowadzone na koloniach i obozach. Dla zorganizowanych grup Fundacja RECAL miała przygotowaną specjalną ofertę łączącą edukację z zabawą. Aktywny udział w warsztatach i proponowanych konkursach umożliwiał uczestnikom zdobycie atrakcyjnych nagród, przy okazji zapoznając ich z podstawami selektywnej zbiórki odpadów. W roku 2007 przeprowadziliśmy 518 warsztatów dla ponad 22 tys. dzieci i młodzieży. Podczas poprzednich edycji wszystkich kampanii przeprowadziliśmy 888 warsztatów edukacyjnych dla prawie 44 tysięcy dzieci i młodzieży.
Edukacja osób dorosłych odbywała się poprzez angażowanie mediów w popularyzację idei kampanii. Fundacja RECAL przekazywała mediom aktualne informacje z przebiegu kampanii oraz na temat korzyści płynących z odzysku i recyklingu surowców wtórnych na przykładzie aluminiowych puszek po napojach. Dla zwiększenia zasięgu informacyjnego Fundacja RECAL przygotowała i rozpowszechniła materiały informacyjno-promocyjne w postaci plakatów i kartek pocztowych promujących kampanie i partnerów. Kartki pocztowe dodatkowo zawierały dokładne adresy punktów skupu surowców wtórnych leżących na terenie prowadzonych działań. W trakcie kampanii plakaty i kartki pocztowe trafiały na kempingi, do sklepów i barów, na słupy ogłoszeniowe oraz do innych podobnych miejsc na terenach objętych kampaniami. Ponadto we współpracujących punktach skupu dostępne były bezpłatne worki do zbiórki puszek po napojach oraz magnesy.
Na potrzeby kampanii wakacyjnych w 2007 roku przygotowaliśmy 9.000 plakatów i 45.000 kartek pocztowych oraz 40.000 worków na puszki (małych i dużych), 60.000 magnesów, 3.000 koszulek, 10.000 smyczy na klucze oraz 3.000 puszek-skarbonek. Wszystkich uczestników kampanii zapraszamy do kontynuacji edukacji ekologicznej w czasie nowego roku szkolnego. Fundacja zapewnia materiały edukacyjne, pojemniki i worki do zbiórki puszek, plakaty i magnesy.
Artur Łobocki
Fundacja RECAL
Tel. 0605 591 865
e-mail: artur.lobocki@recal.pl
Źródło: ''