Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej
Podczas wakacji Fundacja RECAL organizuje „Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej”. W bieżącym roku kampanie realizowane są w pięciu regionach atrakcyjnych turystycznie. Należą do nich: wybrzeże Bałtyku (Kampania „Czyste Plaże”); Beskidy (Kampania „Czyste Góry”), Mazury (Kampania „Czyste Mazury”); Bieszczady (Kampania „Czyste Bieszczady”) oraz Sudety (Kampania „Czyste Sudety”).

Najważniejsze cele kampanii:
- Edukacja recyklingowa na kilku płaszczyznach, a w szczególności wyrabianie nawyku segregacji odpadów.
- Promocja zbiórki selektywnej, odzysku i recyklingu puszek aluminiowych i innych surowców wtórnych.
- Poprawa czystości plaż wybrzeża Bałtyku.
- Odciążenie składowisk odpadów gmin nadmorskich poprzez intensyfikację zbiórki i segregacji surowców wtórnych.
- Promocja gmin, dbających o środowisko i swój wizerunek ekologiczny.
Kampanie wakacyjne są skierowana do:
- dzieci i młodzieży (w tym kolonie letnie i obozy),
- turystów,
- lokalnej społeczności,
- punktów skupu surowców wtórnych,
- samorządów lokalnych,
- organizacji pozarządowych,
- mediów.
Docelową grupą, do której skierowana jest oferta warsztatów są dzieci i młodzież w wieku od 8 do 17 lat, przebywająca na wakacjach w zorganizowanych grupach i korzystająca z kempingów oraz pól namiotowych (np. kolonie i obozy letnie). Grupa ta jest szczególnie ważnym adresatem Kampanii, ponieważ nawyk segregacji odpadów należy wyrabiać już od dzieciństwa. Udział dzieci w kampaniach pozwala ponadto ten nawyk utrwalać, gdyż uzupełnieniem zajęć warsztatowych będzie zbiórka pustych puszek po napojach na plażach, w parkach, itp.

Podstawową formą edukacji dzieci i młodzieży będą warsztaty edukacyjne prowadzone na koloniach i obozach. Dla zorganizowanych grup Fundacja RECAL ma przygotowaną specjalną ofertę łączącą edukację z zabawą. Aktywny udział w warsztatach i proponowanych konkursach umożliwi uczestnikom zdobycie atrakcyjnych nagród, przy okazji zapoznając ich z podstawami selektywnej zbiórki odpadów. W bieżącym roku planujemy przeprowadzić co najmniej 400 warsztatów dla kolonistów. Przewidywana liczba uczestników to około 20 tys. dzieci i młodzieży. Podczas poprzednich edycji wszystkich kampanii przeprowadziliśmy 888 warsztatów edukacyjnych dla prawie 44 tysięcy dzieci i młodzieży.
Edukacja osób dorosłych odbywać się będzie poprzez możliwie największą dostępność informacji. Dlatego ważne jest zaangażowaniu mediów w popularyzację idei kampanii. Fundacja RECAL będzie przekazywać mediom aktualne informacje z przebiegu kampanii oraz na temat korzyści płynących z odzysku i recyklingu surowców wtórnych na przykładzie aluminiowych puszek po napojach.
Dla zwiększenia zasięgu informacyjnego Fundacja RECAL przygotowała do rozpowszechnienia materiały informacyjno-promocyjne w postaci plakatów i kartek pocztowych promujących kampanie i partnerów. Kartki pocztowe dodatkowo zawierają dokładne adresy punktów skupu surowców wtórnych leżących na terenie prowadzonych działań. W trakcie kampanii plakaty i kartki pocztowe trafią na kempingi, do sklepów i barów, na słupy ogłoszeniowe oraz do innych możliwych miejsc we wszystkich gminach uczestniczących w kampanii. Ponadto we współpracujących punktach skupu dostępne będą bezpłatne worki do zbiórki puszek po napojach.
Na potrzeby kampanii wakacyjnych w 2007 roku przygotowaliśmy 9.000 plakatów i 45.000 kartek pocztowych oraz 40.000 worków na puszki (małych i dużych), 60.000 magnesów, 3.000 koszulek oraz 10.000 smyczy na klucze. Wszystkim uczestnikom kampanii Fundacja RECAL będzie proponowała kontynuację edukacji ekologicznej w czasie nowego roku szkolnego. Fundacja zapewni materiały edukacyjne, pojemniki i worki do zbiórki puszek, plakaty i magnesy.
Zebrany podczas kampanii surowiec trafi do punktów skupu, a następnie do ponownego przetworzenia. W ten sposób zostanie oszczędzone miejsce na składowiskach odpadów, a tym samym oszczędzone będą pieniądze przeznaczane na budowę i eksploatację tychże składowisk. Jedna tona puszek po napojach zawrócona z drogi na składowisko odpadów to oszczędność 100-150 zł kosztów składowania.
Kampania „Czyste Plaże” jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2000. W bieżącym roku Koalicję Czystych Plaż obok Fundacji RECAL tworzą:
- Urząd Miasta Gdyni,
- Urząd Miejski w Jastarni,
- Urząd Miejski we Władysławowie,
- Urząd Gminy Krokowa,
- Urząd Miejski w Ustce,
- Urząd Gminy Rewal,
- Urząd Miejski w Dziwnowie,
- Urząd Miejski w Międzyzdrojach,
- Urząd Miejski w Świnoujściu,
- Słowiński Park Narodowy,
- Woliński Park Narodowy,
- Nadmorski Park Krajobrazowy.
Honorowy Patronat objęli:
- Marszałek Województwa Pomorskiego,
- Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego,
- Wojewoda Pomorski,
- Wojewoda Zachodniopomorski,
- Pomorski Kurator Oświaty,
- Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
Kampania „Czyste Góry” jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2001. W bieżącym roku Koalicję Czystych Gór obok Fundacji RECAL tworzą:
- Urząd Miasta Zakopane,
- Babiogórski Park Narodowy,
- Gorczański Park Narodowy,
- Schronisko Głodówka.
Honorowy Patronat
- Marszałek Województwa Małopolskiego,
- Małopolski Kurator Oświaty.
Patronat Medialny:
- Tygodnik Podhalański.
Kampania „Czyste Mazury” jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2003. W bieżącym roku Koalicję Czystych Mazur obok Fundacji RECAL tworzą:
- Lokalna Organizacja Turystyczna w Iławie,
- Starostwo Powiatowe w Mrągowie,
- Fundacja Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich,
- Warmińsko-Mazurskie Centrum Edukacji Ekologicznej przy Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli,
- Centrum Edukacji Ekologicznej w Iławie.
Kampania „Czyste Bieszczady” jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2006. W bieżącym roku Koalicję Czystych Bieszczad obok Fundacji RECAL tworzą:
- Urząd Gminy Czarna,
- Urząd Gminy Lutowiska,
- Ośrodek Informacji i Edukacji Turystycznej BdPN w Lutowiskach,
- Oddział Bieszczadzki PTTK, Ustrzyki Dolne,
- Stowarzyszenie Przewodników Turystycznych Karpaty.
Honorowy Patronat
- Marszałek Województwa Podkarpackiego,
- Wojewoda Podkarpacki,
- Podkarpacki Kurator Oświaty.
Patronat Medialny:
- www.bieszczady.pl.
Kampania „Czyste Sudety” jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2006. W bieżącym roku Koalicję Czystych Sudetów obok Fundacji RECAL tworzą:
- Mieroszów,
- Duszniki Zdrój,
- Miasto Nowa Ruda,
- Gmina Nowa Ruda,
- Powiat Złotoryjski,
- Związek Gmin Karkonoskich,
- 3pix.pl.
Patronat Medialny:
- www.naszesudety.pl.
Źródło: ''