Unilever podsumowuje osiem lat realizacji Unilever Sustainable Living Plan, w trakcie których wiele udało się osiągnąć. 13 marek Unilever posiada certyfikaty Cruelty Free, a na każdej herbacie Lipton i Saga figuruje oznaczenie Rainforest Alliance. Aż 48% produktów spełnia najwyższe standardy żywieniowe. Ze swoimi programami pomocowymi i edukacyjnymi w zakresie higieny Unilever dociera do 1,24 miliarda ludzi na całym świecie. Kluczowa jest również współpraca z innymi podmiotami. Jej efektem jest między innymi podpisany 16 kwietnia „Pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych”.

Zrównoważony biznes Unilever


Problem zanieczyszczenia środowiska jest trudnym i złożonym zjawiskiem. Zrównoważony rozwój powinien mieć określoną długoterminową strategię, jak i szybkie, gotowe rozwiązania. Od ośmiu lat Unilever realizuje założenia Unilever Sustainable Living Plan. Działania mają na celu wykorzystywanie nowych technologii, tworzenie lepszych modeli biznesowych, a przede wszystkim transformację sposobu myślenia o ochronie środowiska. Firma wdraża innowacyjne rozwiązania, ograniczające problem odpadów z plastiku, zużycia wody, społecznych nierówności i dostępu do żywności.

- „Wspólne tworzenie modelu zrównoważonego życia („Making Sustainable Living Commonplace”) pozostaje naszym celem jako firmy – podkreśla CEO Unilever Alan Jope - na przykładzie firmy Unilever chcemy pokazywać siłę stosowania dobrych praktyk w biznesie. Coraz więcej naszych marek swoimi działaniami wywiera pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo. Takie działania są zgodne z oczekiwaniami naszych pracowników i klientów. Nie stawiamy realizacji tych celów przed uzyskiwaniem dochodów – to nasze cele napędzają zyski firmy”.

 

Przełomowe kroki w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym dla tworzyw sztucznych

Unilever jako międzynarodowy producent towarów ma świadomość negatywnego wpływu plastiku na środowisko. W związku z tym firma prowadzi szereg badań, dzięki którym wprowadzane są innowacyjne rozwiązania technologiczne i modele biznesowe. Nowa strategia dotycząca opakowań opiera się na trzech wariantach: stosowania mniej plastiku, używania tworzyw opartych o recykling lub wręcz całkowitej rezygnacji z plastiku w niektórych obszarach.

Dodatkowo, Unilever zobowiązał się do przejścia na model biznesowy, który opiera się na gospodarce o obiegu zamkniętym. W Indonezji prowadzone są badania nad przełomową technologią wielowarstwowych tworzyw. Celem eksperymentu jest umożliwienie wielokrotnego użycia plastikowych saszetek poprzez ułatwienie procesu ich recyklingu.

Kolejnym krokiem jest wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań biznesowych. W styczniu 2019 roku Unilever ogłosił partnerstwo z Loop. Ich działalność opiera się na nowej technologii zakupów, która przeciwdziała marnowaniu się towarów. Produkty są wysyłane bezpośrednio do konsumentów, a następnie puste opakowania są zwracane i uzupełniane. Niektóre marki Unilevera opracowały nowe formaty produktów - na przykład dezodoranty w sztyfcie do wielokrotnego napełniania i tabletki do zębów zamiast pasty w tubce.

16 kwietnia 2019 Unilever podpisał Deklarację powołania Polskiego Paktu na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych. Sygnatariuszami dokumentu są liderzy rynku wprowadzający produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych, firmy związane z łańcuchem wartości opakowań, a także organizacje branżowe i pozarządowe. Głównym założeniem Paktu jest wypracowanie sposobów na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce. Współpraca będzie opierała się na promocji dobrych praktyk i zachęcaniu innych firm do działania w tym zakresie. Partnerzy zobowiązali się do końca 2019 roku stworzyć Mapę Drogową przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w Polsce.

 

Sprostanie wyzwaniom związanym ze zużyciem wody

Unilever nieustannie zachęca do działań mających na celu ograniczenie zużycia wody wśród swoich klientów. Przykładem jest innowacyjny spray do toalet Domestos Flush Less, który dezynfekuje i eliminuje nieprzyjemne zapachy bez konieczności spłukiwania. Nowy produkt pomaga zaoszczędzić około 9 litrów wody przy każdym sprzątaniu. To nowatorskie i proste rozwiązanie może wywrzeć duży wpływ na regiony o ograniczonej ilości wody.

Nowa seria kosmetyków Love Beauty and Planet oparta jest na innowacyjnej technologii, dzięki której cząsteczki odżywki do włosów szybko się rozpadają i szybciej spłukują. Takie rozwiązanie pozwala skrócić czas kąpieli i oszczędza zużycie wody.

 

Działania na rzecz polepszenia warunków życia

Unilever jako społecznie odpowiedzialna firma dostrzega problemy lokalnych społeczności. Bazując na autorskim modelu Shakti, firma wspiera drobnych przedsiębiorców na rozwijających się rynkach. Dzięki dzieleniu się innowacjami w zakresie e-handlu i e-commerce, Unilever wpływa na wzrost dochodów sprzedawców.

Jednym z działań Unilever jest partnerstwo z Mastercard w Kenii. Inicjatywa Jaza Duka pomaga digitalizować procesy zakupu, dostaw i sprzedaży towarów, jednocześnie ułatwiając uzyskanie kredytów bankowych. Dzięki temu sprzedawcy mają lepszą kontrolę nad zapasami i mogą odpowiadać na potrzeby klientów. Kolejnym przykładem jest działające w Rwandzie partnerstwo Transform. W jego ramach stworzono platformę handlu elektronicznego Kasha opartą na nowatorskim systemie dystrybucji, który umożliwia sprzedaż i wysyłkę zdrowotnych i pielęgnacyjnych produktów dla kobiet. Dzięki takim działaniom Unilever wzmacnia pozycje kobiet w lokalnych społecznościach, umożliwiając im tym samym rozwój.

 

Wykorzystanie mocy roślin do zdrowej diety

Unilever poczynił postępy w zmianie składu oferowanych produktów, tak aby zmniejszyć ilość soli, cukru i tłuszczu. Już 48% oferowanych produktów spełnia najwyższe standardy, w oparciu o uznane na całym świecie wytyczne żywieniowe. Unilever poszerzył też asortyment produktów wegańskich. Marki takie jak Ben & Jerry’s, Cornetto, Magnum i Breyers zwiększyły swoją ofertę o lody nowej receptury - bez zawartości mleka.

 

Jeszcze więcej do zrobienia

Unilever Sustainable Living Plan wciąż jest wdrażany. Przykładem na jego działanie jest fakt, że ilość odpadów wytwarzanych przez konsumentów produktów koncernu zmniejszyła się o 31% od 2011 roku. Najszybsze postępy następują w obszarach, na które firma ma bezpośredni wpływ, takich jak projektowanie opakowań i zmniejszenie odpadów wytwarzanych na etapie produkcji. Wiele jest jednak jeszcze do zrobienia. Jednak raport z realizacji Unilever Sustainable Living Plan napawa optymizmem, a koncern nie zwalnia tempa i stawia kolejne kroki ku realizacji celu jakim jest zrównoważony rozwój biznesu.

 

O Unilever

Unilever jest jednym z wiodących, światowych dostawców produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i pielęgnacji ciała, który prowadzi sprzedaż na terenie 190 krajów, docierając do 2,5 miliardów konsumentów dziennie. Zatrudnia 169 000 pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2016 r. wyniosły 52,7 mld. euro. Ponad połowę obszaru działań firmy stanowią rynki rozwijające się i wschodzące (57%). Unilever produkuje ponad 400 marek obecnych na całym świecie, w tym Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Magnum i Lynx.

 

Plan Unilever „Życie w sposób zrównoważony” zakłada:

  • Pomoc ponad miliardowi ludzi w podjęciu działań mających na celu poprawę stanu ich zdrowia i samopoczucia do roku 2020,
  • Zmniejszenie o połowę wpływu wytwarzanych produktów na środowisko do roku 2030,
  • Poprawę sytuacji ekonomicznej milionów ludzi do 2020 r.

 

USLP tworzy wartość, napędzając wzrost i zaufanie, eliminując koszty i zmniejszając ryzyko. Marki, wspierające zrównoważone życie rosną o 46% szybciej niż reszta działalności i zapewniły 70% wzrostu firmy w 2017 roku.

Firma Unilever została uznana za lidera w branży, w rankingu Dow Jones Sustainability Index w 2018 r. W zestawieniu FTSE4Good Index firma osiągnęła maksymalną ocenę 5 w obszarze środowiska naturalnego. Po raz siódmy z rzędu znalazła się także w ścisłej czołówce w edycji 2017 badania Sustainability Leaders przeprowadzanego przez GlobeScan/SustainAbility. Firma Unilever otrzymała cztery oceny A w zakresie zmian klimatycznych, wody, lasów i zaangażowania dostawcy w raporcie Global Supply Chain z 2018 roku. Unilever zadeklarował, że do 2030 r. zredukuje do zera poziom emisji dwutlenku węgla i będzie produkował własną energię. Dodatkowo firma zagwarantowała, że do 2025 roku, 100% opakowań z tworzyw sztucznych będzie w pełni nadających się do ponownego użycia, recyklingu lub do kompostowania.

Więcej informacji na temat firmy Unilever i poszczególnych marek można znaleźć pod adresem: www.unilever.com
Więcej informacji na temat planu „Życie w sposób zrównoważony” Unilever można znaleźć pod adresem: www.unilever.com/sustainable-living/

 

Źródło: Unilever