Innowacyjność, ochrona, wygoda obsługi i długofalowa strategia to najważniejsze atuty pięciu zwycięzców konkursu Alufoil Trophy 2005. Wyróżniono w nim opakowania z licznych grup produktów, w których kluczową rolę odgrywa folia aluminiowa.

Jej wysokość aluminium

"Przyznane nagrody udowadniają,
że folia aluminiowa, chociaż od dawna posiada ugruntowaną pozycję na rynku, jest ważniejszym niż kiedykolwiek wcześniej komponentem nowoczesnych rozwiązań opakowaniowych"
- komentuje profesor Ingo Büren z Uniwersytetu w Stuttgarcie. "W rzeczywistości niektórych opakowań nie można sobie wyobrazić
bez folii aluminiowej". Prace przysłane przez
25 uczestników tego konkursu, organizowanego przez EAFA - Europejski Związek Folii Aluminiowej, oceniało niezależne jury.

Materiał owijkowy

Alcan Packaging Singen został nagrodzony za wyjątkowo cienki materiał owijkowy na Chocolat Pavot firmy Storck. Ta wyszukana kompozycja Marc de Champagne Creme i szlachetnej czekolady z odrobiną dzikiego maku została opracowana na 100-lecie istnienia tego producenta słodyczy. Każda pojedyncza czekoladka jest owinięta folią aluminiową z czerwoną papierową owijką, którą można otworzyć jak płatki kwiatu maku. Chocolat Pavot są sprzedawane
w ośmiokątnym, efektownym pudełku, które jednocześnie służy jako ozdobna tacka.
Na folii powleczonej specjalnym lakierem ochronnym wytłoczone zostało logo Chocolat Pavot.
Folia aluminiowa jest dostarczana przez Alcan Packaging Singen w 10-centymetrowych zwojach, następnie łączona z papierem i cięta. Produkty takie jak Chocolat Pavot pokazują, że klasyczna folia aluminiowa jako warstwa barierowa zapewnia nie tylko doskonałą ochronę przed utratą aromatu, lecz umożliwia także realizację mnóstwa ciekawych wariantów projektu graficznego.
Zwycięska folia

Technicznym wyczynem okazał się wyprodukowany wspólnie przez Hueck
Folien i Cofresco Frischhalteprodukte zwycięzca konkursu Trophy - Quick Alu. Jest to folia aluminiowa z czarną powłoką po zewnętrznej stronie, stosowana w produktach Toppits
Fix-Grill (tacki grillowe) i Fix-Brat Alu (folia kuchenna). Czarna powłoka została naniesiona po zewnętrznej stronie folii przy zastosowaniu nanotechnologii, dzięki czemu produkty spożywcze szybciej uzyskują wysoką temperaturę. Jury oceniło to jako bardzo innowacyjne rozwiązanie. Dzięki powlekanej folii pieczeń pozostaje chrupiąca na zewnątrz i soczysta wewnątrz. Ponadto odpada czasochłonne czyszczenie brytfann. Standardowa folia aluminiowa odbija ciepło piekarnika w ponad 90 proc., co znacznie wydłuża proces pieczenia. Natomiast Quick Alu aktywnie przyjmuje to ciepło i transportuje je
do zawiniętego artykułu spożywczego. W ten sposób można do 30 proc. szybciej upiec mięso
- oszczędza się nie tylko czas, ale i energię elektryczną. Trofeum dla stojącej torebki

Producent opakowań Huhtamaki Ronsberg otrzymał konkursowe trofeum za torebkę stojącą, w której sprzedawane są sosy brytyjskiego producenta Unilever Best-food.
W tym przypadku jest to sos Knorr Creamy Parsley, wprowadzony na rynek w ubiegłym roku. Ten pietruszkowy specjał jest zapakowany w torebkę z kombinacji tworzyw PET/ALU/OPA/PP, która nie tylko zapewnia produktowi świetną ochronę, lecz jest również bodźcem optycznym na regale supermarketu. Torebka wyróżnia się gładką powierzchnią,
a matowa powłoka z lakieru gwarantuje doskonałe właściwości wizualne.
Ponadto wysoką jakość graficzną zapewnia sześciokolorowy nadruk wykonany w technice wklęsłodruku. Dla jury te techniczne
i dekoracyjne parametry opakowania są
znakiem tego, że technologia produkcji torebek stojących posunęła się zdecydowanie naprzód. Huhtamaki Ronsberg od wielu lat opracowuje wielowarstwowe tworzywa na torebki stojące. Przedsiębiorstwo istotnie przyczyniło się
do tego, że w opakowaniach tego typu można z powodzeniem realizować wyrafinowany design w celu zapewnienia optymalnej barierowości, odporności na rozdarcie, możliwości sterylizacji i wygodnej obsługi. Modny styl życia

Przeznaczony do kuchenki mikrofalowej aluminiowy pojemnik z zamknięciem Easy Peel opracowany przez francuską firmę Impress
z Moelan został nagrodzony przez jurorów, ponieważ "trafia w samo sedno dzisiejszego stylu życia". Zaledwie pół roku po podjęciu rozmów z Impress niemiecka spółka Dreistern Konserven GmbH pakowała już w to opakowanie sześć swoich potraw gotowych Hot&Cool.
Dzięki temu asortymentowi opakowania z folii aluminiowej zdobyły nową grupę konsumentów. Pojemniki można włożyć do kuchenki mikrofalowej razem z plastikowym wieczkiem. Dodatkowo opakowanie posiada zintegrowany
z nim widelec, co umożliwia szybki i smaczny posiłek.
Produkty oferowane w atrakcyjnym formacie nadają się do spożycia w domu, biurze lub wszędzie tam, gdzie jest dostępna kuchenka mikrofalowa. Sześciokolorowy nadruk na opakowaniu zapewnia efektowną prezentację na półce sklepowej.
Zamknięcie Easy Peel, także sześciokolorowe, jest dostarczane przez Impress z Cuxhaven. Podczas uruchamiania linii sterylizujących Dreistern Konserven była wspierana przez techniczny zespół serwisowy Impressu, co korzystnie wpłynęło na płynne wprowadzenie na rynek nowego asortymentu. Aluminiowy bodyguard

Przedsiębiorstwo Protective Packaging zostało wyróżnione za opakowanie ProtectAtainer.
Jest to zgodny z normami ISO pojemnik
na ładunki masowe niezastąpiony podczas przeładowywania transportów.
Dzięki niemu można zwiększyć ładowność
z 15 tys. do 20 tys. kilogramów. Tworzywo z folii aluminiowej niezawodnie chroni każdy wrażliwy produkt przed wilgocią, tlenem, światłem UV, ekstremalnymi temperaturami i obciążeniami zapachowymi. To opakowanie transportowe można bezproblemowo dopasować
do indywidualnych wymagań klienta.
Sędziowie oprócz doskonałych właściwości ochronnych Protect-Atainera podkreślili, że ta koncepcja opakowaniowa przyczyni się do znacznej optymalizacji łańcucha zaopatrzeniowego. Ponadto zużywa się mniej materiału, co niesie za sobą korzyści ekologiczne. Profesor Büren podsumowując powiedział: "Warunki klimatyczne nie będą już w przyszłości odgrywać żadnej roli, ponieważ opakowania z folii aluminiowej zapewniają absolutną ochronę".
Packaging Polska nr 05/2005