Poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych w okresie 2008-2014
Na stronie Ministerstwa Środowiska został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Celem rozporządzenia jest określenie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych w okresie przejściowym od 2008 do 2014 roku.
Według rozporządzenia Ministerstwa Środowiska w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu na lata 2008-14, odzysk opakowań ma wzrosnąć z obecnych 54 do 60%. Poziom recyklingu opakowań ma osiągnąć w 2014 r. wartość 55%, czyli blisko 25% więcej niż w 2008 r.
Poziomy odzysku i recyklingu dla opakowań w odniesieniu do poziomów z roku 2007 ulegną zwiększeniu. Wyłączone z tego są opakowania z tworzyw sztucznych, dla których, zgodnie z dyrektywą 2004/12/WE, poziom recyklingu ulegnie zmniejszeniu. Zmniejszenie wymaganego poziomu recyklingu dla opakowań z tworzyw sztucznych jest wynikiem ograniczenia recyklingu tych odpadów wyłącznie do recyklingu materiałowego.
Poziomy odzysku i recyklingu dla odpadów poużytkowych w latach 2008 - 2014 zostały utrzymane na poziomie z roku 2007. Wyjątek stanowią ogniwa i baterie galwaniczne oraz ich części, dla których w załączniku nr 4a do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej zostały ustalone poziomy odzysku i recyklingu na poziomie wyższym niż w roku 2007.
W rozporządzeniu nie zostały ujęte lampy wyładowcze, które zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495) od 1 stycznia 2008 r. nie będą podlegać przepisom ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Nie uwzględniono także „materiałów reklamowych, katalogów handlowych itp.”, gdyż zgodnie z nowelizacją ustawy, wprowadzoną przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 175, poz. 1458), uchylono obowiązek odzysku i recyklingu odpadów poużytkowych powstałych z tych produktów.
Wejście w życie tego rozporządzenia nie będzie wiązało się z wprowadzeniem dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców w zakresie administracji i organizacji pracy oraz nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa.
Przeczytaj cały projekt rozporządzenia: Projekt
Przeczytaj opinię Rekpolu na temat tego rozporządzenia: Opinia Rekpolu
Źródło: ''
Poziomy odzysku i recyklingu dla opakowań w odniesieniu do poziomów z roku 2007 ulegną zwiększeniu. Wyłączone z tego są opakowania z tworzyw sztucznych, dla których, zgodnie z dyrektywą 2004/12/WE, poziom recyklingu ulegnie zmniejszeniu. Zmniejszenie wymaganego poziomu recyklingu dla opakowań z tworzyw sztucznych jest wynikiem ograniczenia recyklingu tych odpadów wyłącznie do recyklingu materiałowego.
Poziomy odzysku i recyklingu dla odpadów poużytkowych w latach 2008 - 2014 zostały utrzymane na poziomie z roku 2007. Wyjątek stanowią ogniwa i baterie galwaniczne oraz ich części, dla których w załączniku nr 4a do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej zostały ustalone poziomy odzysku i recyklingu na poziomie wyższym niż w roku 2007.
W rozporządzeniu nie zostały ujęte lampy wyładowcze, które zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495) od 1 stycznia 2008 r. nie będą podlegać przepisom ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Nie uwzględniono także „materiałów reklamowych, katalogów handlowych itp.”, gdyż zgodnie z nowelizacją ustawy, wprowadzoną przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 175, poz. 1458), uchylono obowiązek odzysku i recyklingu odpadów poużytkowych powstałych z tych produktów.
Wejście w życie tego rozporządzenia nie będzie wiązało się z wprowadzeniem dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców w zakresie administracji i organizacji pracy oraz nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa.
Przeczytaj cały projekt rozporządzenia: Projekt
Przeczytaj opinię Rekpolu na temat tego rozporządzenia: Opinia Rekpolu
Źródło: ''