Badania pokazują, że ponad 90 procent decyzji o zakupie konkretnego produktu opiera się na emocjach. Ważne jest, aby produkt odzwierciedlał wizerunek i wartości marki, a jednocześnie wzbudzał zainteresowanie konsumentów - szczególnie gdy jest umieszczony wśród konkurencji na półce sklepowej.

Projektowanie produktu w Silgan Dispensing

Oto niektóre z różnych elementów, które uwzględniamy przy opracowywaniu produktu dla naszych klientów:

1. Wygląd produktu

Niektóre z podstawowych elementów projektu, które wpływają na emocje kupujących, to kolor, kształt i faktura. Każdy z nich odgrywa istotną rolę:

  • Kolor: Niektóre kolory wywołują różne emocje, skojarzenia lub reakcje wśród konsumentów (np. Czerwony - podekscytowanie lub pilność; biały - czystość; zielony - zdrowie i zrównoważony rozwój). Kierując się takimi założeniami, można wpływać na odczucia klientów.
  • Kształt: Kształt to kolejny aspekt projektowania, który silnie wpływa na to, jak konsument może postrzegać produkt z perspektywy wizualnej. Luksusowa marka może wybrać węższy lub smukły kształt, aby dać poczucie wyrafinowania, podczas gdy myjnia ciała dla kobiet może wykorzystywać zakrzywiony design, aby dać większe poczucie kobiecości.
  • Faktura: Chociaż kolor i kształt są prawdopodobnie ważniejsze przy zwróceniu uwagi konsumenta, faktura jest tak samo znacząca w przypadku kontaktu z urządzeniem. Przykładowo, fakturowane urządzenie uruchamiające często stosuje się, aby pomóc konsumentowi czuć się pewniej podczas używania produktu, między innymi poprzez zapobieganie poślizgowi palców.

 2. Produkt, a wzbudzanie emocji i rozwiązywanie problemów

Chociaż kolor, kształt i faktura są wykorzystywane do wywoływania pewnych emocji, nie są to jedyne względy emocjonalne, które należy wziąć pod uwagę na etapie projektowania.

Produkt musi również jasno i natychmiastowo uwzględniać emocje związane z problemem, który produkt ma rozwiązać. Weźmy na przykład kosmetyki. Wiele kobiet doświadczyło frustracji wyciekami kremu lub sprayu w torebce lub torbie podróżnej, marnując produkt i uszkadzając inne przedmioty. Jeśli opryskiwacz zapachowy został zaprojektowany w sposób, który wyraźnie pokazuje, że nie wycieknie ani nie rozleje się, z powodzeniem rozpoznaje i łagodzi te negatywne emocje z przeszłości. W wielu przypadkach może to mieć znacznie głębszy wpływ na decyzję o zakupie, niż niektóre bardziej powierzchowne elementy projektu.
 
3. Projektowanie zarówno pod kątem formy, jak i funkcji 

Wiąże się to z intuicyjnością korzystania z produktu na podstawie jego wyglądu. Rutynowo okazuje się, że wielu konsumentów jest zachęcanych do wypróbowania nowego produktu w oparciu o to, jak proste wydaje się jego użycie - szczególnie jeśli tradycyjnie nie było to powszechne w obrębie kategorii produktu. Płynny detergent do prania jest tego doskonałym przykładem. Zamieszanie z ilością do dozowania, rozlaniem i nalewaniem, często powoduje frustrację wśród konsumentów. Uczynienie procesu wydawania bardziej intuicyjnym jest niezwykle ważnym punktem wśród firm CPG.


 
Projekt produktu nie może ograniczać się jedynie do pierwszego zakupu. Wszelkie obietnice złożone przez projekt produktu i opakowania muszą zostać dostarczone, gdy konsument korzysta z niego w domu. Ostatecznie firmy muszą zrozumieć swoich konsumentów. Produkty powinny odzwierciedlać markę i ich wartości, ale muszą to robić w sposób, który stawia konsumenta na pierwszym miejscu i odpowiada jego potrzebom. W Silgan Dispensing robimy to poprzez intensywny proces odkrywania potrzeb konsumentów.
 
Bez wątpienia konstrukcja produktu może i powinna wywoływać określone emocje u konsumentów. Praktycznie każdy produkt na rynku został zaprojektowany w celu rozwiązania problemu lub ułatwienia życia. Im więcej marek może uwzględnić swoje zrozumienie dla tego zjawiska, tym bardziej mogą się wyróżnić w sklepie i umocnić stałych klientów.

Opracowanie tekstu:

Firma Komos – Generalny Przedstawiciel Silgan w Polsce

KOMOS - Biuro Usług Technicznych i Handlowych
tel:        +48 22 840 50 34 / +48  691 877 455
e-mail:  komos@komos.pl
www:  komos.opakowania.com.pl