Skutki kryzysu finansowego i gospodarczego na świecie chwilowo osłabiły popyt na rosyjskim rynku opakowaniowym, ale bynajmniej nie doprowadziły do stagnacji. Zapotrzebowanie na opakowania jest równie duże jak uprzednio, zaś zainteresowanie innowacyjnymi technologiami i materiałami do produkcji nie słabnie.

Rosja, na przekór wszystkim obecnym trudnościom, stanie się jednym z największych rynków konsumenckich na świecie. Nastąpi to zdaniem ekspertów najpóźniej w 2025 roku. Producenci opakowań w Federacji Rosyjskiej muszą inwestować, aby sprostać wymaganiom konsumentów, np. w sektorze spożywczym, słodyczy, kosmetyków oraz branży farmaceutycznej.

Zainteresowanie na UPAKOVKA/UPAK ITALIA 2009, Międzynarodowych Targach Maszyn i Urządzeń dla Przemysłu Opakowaniowego, Opakowań i Materiałów Pomocniczych oraz Logistyki, było odpowiednio duże. Te wiodące w Rosji targi, w dniach 27. do 30. stycznia, oraz równolegle odbywające się targi INTERPLASTICA 2009, Międzynarodowych Targów Tworzyw Sztucznych i Kauczuku, przyciągnęły 20.500 odwiedzających ze z każdego zakątka Wspólnoty Niepodległych Państw i krajów sąsiadujących. Ogółem na wynajętych 19.000 powierzchni kwadratowej netto 900 wystawców prezentowało swoją ofertę. Wystawcy byli pod wrażeniem kompetencji decyzyjnych odwiedzających; byli oni dobrze przygotowani, poszukiwali konkretnych informacji oraz okazywali rzeczywiste zainteresowanie zamówieniami. Zgodnie przyznawano, że nikt nie spodziewał się takiej dużej liczby intensywnych pertraktacji. Nastraja ona całkiem optymistycznie do interesów po targach.

Werner M. Dornscheidt, prezes zarządu Messe Düsseldorf, podsumował pozytywny wynik targów: „Sytuacja gospodarcza w regionie i na świecie stawia obecnie rosyjskim firmom duże wyzwania. Szczególnie trudne jest finansowanie projektów, które przysparza kłopotów małym i średnim firmom. To, że w obecnej sytuacji doświadczyliśmy tak pozytywnego odzewu, zarówno ze strony wystawców, jak i odwiedzających, potwierdza rolę targów UPAKOVKA/UPAK ITALIA jako wiodącej platformy innowacji oraz jako gospodarczego inspiratora.“

Odwiedzający wykorzystali cztery dni targowe do zebrania wyczerpujących informacji o ofercie zagranicznej. Okazywali swoje zadowolenie nie tylko z produktów i usług firm wystawców z 19 krajów. Zgodnie przyznawali również, że doceniają obecność działających globalnie firm w kontekście trudnych warunków gospodarczych na świecie.

Na targach miały miejsce wystąpienia narodowe, przy oficjalnym wsparciu wystawców, z Niemiec, Francji i Włoch. 99 firm włoskich stanowiło w tym roku największy udział, za nimi Niemcy 92 i Rosja 87 wystawców. UPAKOVKA/UPAK ITALIA organizowane są przez Messe Düsseldorf przy współudziale spółki córki OOO Messe Düsseldorf Moscow we współpracy z włoskim organizatorem Centrexpo.

Dla niemieckich oferentów maszyn opakowaniowych i do produkcji słodyczy

Rosja jest wciąż najważniejszym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej.

W ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2008 roku rosyjskim odbiorcom sprzedano maszyny opakowaniowe o wartości około 401 milionów euro; tym samym wartość eksportu w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku wzrosła o 29 procent. Natomiast w przypadku maszyn do produkcji słodyczy odnotowano wprawdzie spadek popytu w porównaniu z rokiem 2007, jednak objętość eksportu, przy 37,2 milionach euro w okresie od stycznia do listopada 2008 jest wyższa od całkowitej wielkości eksportu w 2006 roku. Niemcy są wciąż głównym dostawcą maszyn opakowaniowych i do produkcji słodyczy dla Rosji.

Vera Fritsche ze Związku Niemieckich Zakładów Produkcji Obrabiarek, Maszyny Spożywcze i Opakowaniowe podkreśla znaczenie rynku rosyjskiego: „Nawet jeśli obecny popyt jest nieco słabszy i niektóre projekty inwestycyjne przesunięte – zapotrzebowanie wciąż jest obecne, a zainteresowanie duże. Są nawet duże rosyjskie i międzynarodowe koncerny, które inwestują właśnie teraz. Niemieckie produkty cieszą się niezmiennie wysokim uznaniem, ze względu na innowacyjną technikę i niezawodność. Na targach pogłębiano długoletnie kontakty biznesowe oraz nawiązywano nowe. Zawarto liczne kontrakty, które nastrajają optymistycznie. Podobnie jak w grudniu ubiegłego roku program ożywienia koniunkturalnego przewiduje wzmocnienie niektórych rodzimych branż, jak na przykład branży spożywczej.“

Optymistyczną ocenę podzielają wystawcy z Włoch

Ich wystąpienie na UPAKOVKA/UPAK ITALIA było, w porównaniu z rokiem ubiegłym, nawet jeszcze bardziej okazałe. To wyraźny znak, że rynek jest wciąż interesujący dla włoskich producentów, nawet jeśli czasy szybkiego wzrostu chwilowo minęły. Annunziata Landi z włoskiego Instytutu Handlu Zagranicznego ICE wskazuje na duży potencjał popytu, który wciąż występuje w kraju i państwach sąsiadujących: „Włoskie firmy niezmiennie wierzą w tutejszy rynek słusznie zauważają dobre możliwości zbytu. Zainteresowanie odwiedzających podczas targów dowiodło, że dzięki dobrym, innowacyjnym produktom, można, nawet w niestabilnych czasach, zapewnić interesy na przyszłość. Jestem pewna, że włoskie firmy zaprezentują się w nadchodzącym roku na UPAKOVKA/UPAK ITALIA w podobnej liczbie.“

Zainteresowaniem cieszył się po raz kolejny fachowy program towarzyszący, oferowany drugiego i trzeciego dnia targów UPAKOVKA/UPAK ITALIA 2009. W ramach niego przedstawiciele związków i oraz szkół wyższych prowadzili seminaria i dyskusje na aktualne tematy z branży opakowaniowej, wystawcy i media branżowe organizowały konferencje oraz dyskusje. Ponadto wystawcy oraz odwiedzający mogli skorzystać centrum biznesowego oraz giełdy pracy i kontaktów biznesowych. Studenci różnych kierunków chętnie odpowiadali na szczegółowe pytania z dziedziny opakowań.

Kolejna edycja targów UPAKOVKA/UPAK ITALIA odbędzie się na początku 2010 w Moskwie, znów równolegle z targami INTERPLASTICA. Dalsze informacje na stronie www.upakovka-upakitalia.de oraz bezpośrednio u organizatora, Miriam Rüß, tel. 0211/4560-7739, email RuessM@messe-duesseldorf.de i Marie-Luise Schläfke, tel. 0211/4560-7741, email SchlaefkeM@messe-duesseldorf.de.
Źródło: ''