Zobacz skrót najważniejszych informacji z branży opakowań. Z nami będziesz na bieżąco.

Aluminium - surowiec wielokrotnego użytku!

Niska masa, duża wytrzymałość, odporność na korozję oraz podatność na obróbkę to główne właściwości aluminium, które sprawiają, że surowiec ten jest niezwykle popularny wśród producentów przemysłowych. Jego wytworzenie od podstaw wymaga dużych nakładów energii, co ma również wpływ na środowisko. Na szczęście istnieją rozwiązania szybsze, tańsze, a przede wszystkim bardziej ekologiczne.

W ostatnich latach światowy i polski przemysł kładzie coraz większy nacisk na dbałość o naturalne środowisko. Powstały systemy zarządzania środowiskiem, które – tak jak aluminium, zyskują na popularności z roku na rok. Zrównoważony, świadomy i odpowiedzialny „ekotrend” dotyczy dziś każdej branży i dziedziny gospodarki, począwszy od rezygnacji z toksycznych surowców i tworzenia w duchu upcyklingu, po budownictwo pasywne. 

Na wyprodukowanie jednego kilograma aluminium potrzeba 47 MJ energii. To sporo - dlatego tak ważne jest jego ponowne wykorzystanie. Mowa nie tylko o komponentach przemysłowych: recyklingowi można bowiem poddać też zwykły złom, tj. folie, zużyte puszki, wióry, a nawet zgary i zużel solny. Główne źródła odpadów aluminiowych poddawanych obróbce wtórnej stanowią jednak w dużej mierze: branża transportowa, budowlana, opakowań oraz produkcji stali. Prognozuje się, że w 2023 r. łączna ilość aluminium pochodzącego z recyklingu w tych sektorach wyniesie 26,5 mln ton – częściowo przez to, że przetopienie istniejącego aluminium wymaga zaledwie 5% energii wymaganej do stworzenia go od podstaw. 

Sam proces wtórnego pozyskiwania aluminium jest dość złożony. Pierwsza faza to mechaniczna segregacja. Identyfikowane są wtedy zanieczyszczenia, a także sam rodzaj aluminium, ponieważ obecnie jest ich bardzo dużo. Na koniec następuje wtórne segregowanie materiału. Usuwanie powłok i farb pod wpływem temperatury to kolejny etap. Po wypaleniu niepożądanego materiału w specjalnych piecach surowiec sortowany jest ponownie. Trzecia faza to topienie odpadów drobnocząstkowych. Wykonywane jest to w piecach indukcyjnych – wannowych albo tyglowych. Przedostatnim procesem jest oczyszczanie surowca z niemetalicznych zanieczyszczeń w wyniku rafinacji i filtracji. Następnie pozostaje już tylko odlewanie uzyskanego aluminium. Wiele firm już teraz wykorzystuje te procesy w swojej działalności. Odpowiedzialne społecznie marki chcą dbać w ten sposób nie tylko o swoich klientów, ale i o środowisko, w którym żyją.

Liczne firmy produkujące artykuły aluminiowe już stosują recykling i inne sposoby oszczędzania energii, zmniejszając koszty środowiskowe wytwarzania ich produktów. Spełniając normy środowiskowe i zmieniając filozofię produkcji, producenci udoskonalili nie tylko procedury i techniki zarządzania, ale i procesy produkcyjne, implementując ekologiczne rozwiązania na każdym etapie. W przypadku odzysku odpadów szczególnie istotne jest przede wszystkim zaangażowanie konsumentów – dlatego chcąc zadbać o środowisko i ekologię, warto zaangażować się w działania zwiększające świadomość klientów w zakresie ekotrendów i dbania o otoczenie, w którym żyją. Kluczowym czynnikiem, który może wpłynąć na wzrost ilości odzyskiwanych odpadów stają się więc działania edukacyjne oraz akcje uświadamiające, takie jak na przykład „Sprzątanie Świata” - dlatego warto włączyć je do swoich działań z zakresu polityki firmy i jej społecznej odpowiedzialności. 

Wdrażanie ekologicznie przyjaznych rozwiązań w procesy produkcyjne często bywa skomplikowane. Istnieją jednak sposoby, które pozwalają usprawnić te działania dostarczając przy tym wielu korzyści. Ekologicznie odpowiedzialna firma w dzisiejszych czasach jest więc zdecydowanie łatwiejsza do prowadzenia biorąc pod uwagę stale powstające i rozwijające się nowe schematy dbania o środowisko. Warto jednak pamiętać o tych rozwiązaniach, które kiedyś się sprawdzały, gdyż część z nich doskonale spełnia swoje zadanie również obecnie. Recykling jest jednym z nich – pozwala zmniejszyć szkodliwe działania na otoczenie, uzyskać produkty tej samej jakości praktycznie nieskończenie wiele razy, a przede wszystkim – co ważne w każdej firmie – zaoszczędzić czas i pieniądze. 

 

Zobacz cały artykuł

 

Projekt opakowania a najnowsze wymogi prawne

13 grudnia 2014 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Zgodnie z nim, na opakowaniu produktu spożywczego powinny znaleźć się takie informacje, jak: nazwa wyrobu, jego ilość w danym opakowaniu, data przydatności do spożycia, informacje o sposobie przechowywania, oznaczenie partii produkcyjnej, dane pozwalające zidentyfikować podmiot odpowiedzialny (np. producenta lub dystrybutora), lista składników, z jakich produkt powstał, z wyszczególnieniem alergenów - najlepiej graficznie wyróżnionych spośród innych składników np. za pomocą kroju, koloru czcionki lub tła (nie można stosować zbliżonych do siebie kolorów, jeśli wpływa to na zmniejszenie przejrzystości). Określony został także minimalny rozmiar czcionki podanych informacji, w zależności od powierzchni opakowania. Jest to - co najmniej - 1,2 mm, z wyjątkiem opakowań lub pojemników, których najmniejsza powierzchnia ma pole mniejsze niż 80 cm2 i minimalna wysokość rozmiaru czcionki - 0,9 mm. Informacje muszą być jednoznaczne i nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd.

Natomiast pod koniec tego roku – dokładnie 13 grudnia – wejdzie w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE, zgodnie z którym producenci zostaną zobowiązani do podawania na opakowaniu także: wartości energetycznej, ilości tłuszczów i kwasów tłuszczowych nienasyconych, ilości węglowodanów, cukrów, białek i soli.

Dodatkowo konieczne stanie się podawanie ilości każdego składnika odżywczego, dla którego zostało przedstawione oświadczenie zdrowotne lub żywieniowe (np. oświadczenie typu „magnez wspomaga pracę serca”). Ponadto zawartość składników odżywczych powinna być przeliczona na 100 gramów lub 100 ml produktu. Można też przeliczyć te wartości na porcje, podając, ile porcji zawiera opakowanie. Składniki odżywcze powinny być prezentowane w formie tabeli w głównym polu widzenia w ściśle określonej kolejności, chyba że nie ma na to miejsca – wtedy dopuszczalna jest forma liniowa. Tak oto, po trzyletnim okresie przejściowym, pod koniec 2016 roku nowe zasady oznaczania produktów spożywczych będą obowiązywać już bezwzględnie. Ich celem jest lepsza, pełniejsza i bardziej czytelna informacja dla konsumenta na opakowaniu bądź etykiecie. Produkty, które pojawiły się w obrocie przed 13 grudnia tego roku, nie spełniające wymogów rozporządzenia, mogą pozostać na rynku do czasu wyprzedania zapasów. 

Wymogi dotyczące oznaczania opakowań zostały w rozporządzeniu bardzo dokładnie określone. Co ważne, wszystkie obowiązkowe informacje na temat żywności muszą być umieszczone w widocznym miejscu, wyraźne i nieusuwalne, a ponadto wydrukowane na opakowaniu lub etykiecie w sposób zapewniający czytelność. Określono również rozmiar czcionki, jakiej należy użyć: jest to, co najmniej, 1,2 mm, z wyjątkiem opakowań lub pojemników, których najmniejsza powierzchnia ma pole mniejsze niż 80 cm2 i minimalna wysokość rozmiaru czcionki to 0,9 mm. O ile pozwala na to dostępne miejsce, informację należy przedstawić w formie tabeli wraz z uszeregowanymi wartościami liczbowymi. Gdy dostępne miejsce nie pozwala na przekazanie informacji w formacie tabeli można stosować format liniowy. Należy również zastosować kolejność i jednostki miary. Producent, na zasadzie dobrowolności, najistotniejsze informacje o wartości odżywczej, tj. wartość energetyczną, ilość tłuszczu, nasyconych kwasów tłuszczowych, cukrów oraz soli, może również powtórzyć w głównym polu widzenia, by pomóc konsumentom dostrzec podstawowe informacje o wartości odżywczej produktu. Poszczególne kraje członkowskie mogą zalecić producentom stosowanie jednej lub większej liczby dodatkowych form wyrażania i prezentacji informacji o wartości odżywczej, jakie uznają za najlepiej spełniające wymogi. 

 

Zobacz cały artykuł

 

Tri-Wall Europe Holding Limited planuje przejęcie kontroli nad TPMS Polska

UOKiK poinformował o złożeniu wniosku przez Tri-Wall Europe Holding Limited z siedzibą w Hongkongu o przejęcie bezpośredniej kontroli nad przedsiębiorcą TPMS Polska sp. z o.o. z siedzibą w Kopance. Przejęcie kontroli ma nastąpić poprzez nabycie przez Tri-Wall Europe Holding Limited 58% kapitału zakładowego TPMS Polska.

Tri-Wall Europe Holding Limited należy do grupy kapitałowej, na czele której stoi japońska spółka Rengo Co., Ltd. Grupa Rengo prowadzi działalność głównie w Japonii, Chinach i Azji Południowo-Wschodniej i działa przede wszystkim na rynku produkcji tektury, produkcji opakowań z tektury, opakowań kartonowych, opakowań elastycznych i opakowań o zwiększonej wytrzymałości. W związku z dokonanym w październiku 2016 r. przejęciem Grupy Tri-Wall, Grupa Rengo prowadzi także w pewnym zakresie działalność na terytorium Unii Europejskiej poprzez swoje spółki zależne.

Głównym przedmiotem działalności grupy kapitałowej, na której czele stoi TPMS Polska, jest produkcja opakowań z tektury, a także – w niewielkim zakresie – opakowań z tworzyw sztucznych. Spółka specjalizuje się w produkcji opakowań tekturowych z tektur ciężkich, pięciowarstwowych i siedmiowarstwowych. TPMS Polska prowadzi działalność przede wszystkim na terytorium Polski.

 

Smurfit Kappa Polska zwycięzcą w konkursie Red Dot Award!

Smurfit Kappa Polska pokonała konkurentów zdobywając dwie nagrody w najbardziej prestiżowym i cenionym na całym świecie konkursie Red Dot Award w kategorii "Communication Design".

Spośród prawie 17 000 zgłoszeń z 46 państw, projekty Smurfit Kappa wyróżniały się innowacyjnym i zarazem przełomowym wzornictwem. Wśród poprzednich zwycięzców znajdowały się takie marki jak Apple, Samsung czy Phillips.

Zespół Smurfit Kappa Polska z myślą o zwierzętach domowych stworzył opakowanie do transportu dla kotów. Projekt FILEMON – to tanie i wygodne rozwiązanie. Może służyć zarówno jako produkt wielokrotnego użytku dla osób prywatnych, jak i za jednorazowe rozwiązanie w lecznicach i schroniskach dla zwierząt. Transporter to także rozwiązanie przyjazne środowisku. Wykonany z szarej tektury z delikatnym, czarnym nadrukiem jest łatwy i bezpieczny w utylizacji. 

Drugim zwycięzcą z Polski był "SoFruBox®". Jest to system opakowań opracowany wspólnie z firmą SoFruPak® pozwalający na bezpieczny i ekonomiczny transport owoców z gospodarstw rolnych do punktów sprzedaży. Rozwiązanie to spełnia oczekiwania logistyczne, technologiczne oraz wizualno-reklamowe. Estetyczna wizualnie prezentacja owoców zachęca konsumenta do kupna, a producentom umożliwia budowanie wizerunku swojej marki i wyróżnienie się na rynku owocowym. 

Każdy z wymienionych wyżej produktów uhonorowano nagrodą Red Dot Award za innowacyjny projekt, zastosowanie materiałów zrównoważonych ekologicznie oraz za funkcjonalność rozwiązań dedykowanych konsumentom.

 

Zobacz zwycięskie projekty

 

BASF Polska i IChPW podpisują porozumienie o współpracy dotyczące innowacyjnego projektu w zakresie wychwytu dwutlenku węgla 

21 listopada BASF Polska i Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla ogłosiły rozpoczęcie współpracy w zakresie technologii wychwytu CO2. Podczas warszawskiej konferencji Chemical Industry Summit and Awards Gala, Andreas Gietl, dyrektor zarządzający BASF Polska i Aleksander Sobolewski, dyrektor Instytutu Chemicznej Przeróbki Węgla (IChPW) podpisali list intencyjny, otwierający możliwość realizacji wspólnych działań w obszarze redukcji emisji CO2 poprzez separację i oczyszczanie dwutlenku węgla z gazów spalinowych. W opinii Partnerów - współdziałanie, wymiana doświadczeń i współpraca przedstawicieli biznesu i nauki są jednym z najskuteczniejszych sposobów stawiania czoła kluczowym wyzwaniom gospodarczym, środowiskowym i społecznym. 

Konferencja Chemical Industry Summit & Awards Gala, podczas której podpisano list intencyjny między BASF Polska i IChPW, była również doskonałą okazją do wymiany poglądów na temat wyzwań stojących przed branżą chemiczną i przemysłem, a także właściwego ich adresowania. Problematyki tej podjęli się Marek Jagieła, Dyrektor Działu Chemii Przemysłowej i Działu Rozwoju Rynku w firmie BASF Polska oraz Aleksander Sobolewski, Dyrektor IChPW, którzy w trakcie panelu „Mądra polityka innowacyjna kluczem do sukcesu polskiej chemii” uczestniczyli w dyskusjach, dotyczących wpływu innowacji na efektywną współpracę nauki i biznesu, a także finansowania nowych technologii związanych z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań w Polsce. W trakcie swojego wystąpienia Aleksander Sobolewski szczególną uwagę poświęcał rozwiązaniom dedykowanym redukcji emisji dwutlenku węgla w przemyśle, a także możliwościom usprawnienia i zintensyfikowania tych działań dzięki wsparciu technologii oferowanej przez biznes.  

 

Najciekawsze oferty dodane w tym tygodniu:

 

Skrzynki drewniane

Rękawice nitrylowe jednorazowe 

Opakowania dla rolnictwa i ogrodnictwa

Napinacze do taśm polipropylenowych i poliestrowych